4 nejčastější podvody na českém internetu

Falešná doporučení od celebrit, pochybné investice do kryptoměn nebo podvodní zájemci o koupi zboží na internetových bazarech. Všechny typy těchto podvodů mají společný cíl, a tím jsou naše peníze. V článku se dnes blíže podíváme na to, jak tyto nejčastější podvody v Česku poznat a jak se před nimi chránit.
Lucie Mudráková
Total
0
Sdílení

Škodlivé kódy, jako je například spyware nebo ransomware, nejsou jedinými hrozbami, se kterými se můžeme v online světě setkat. Rizikem jsou stále častěji také různí podvodníci, kteří k tomu, aby nás okradli o peníze nebo osobní údaje, nepotřebují pokročilé znalosti programování. Stačí jim k tomu častokrát jen manipulativní komunikace a znalost lidských emocí.

Techniky, které tito útočníci používají, spadají do celé kategorie nazývané sociální inženýrství. Velmi častou technikou, která do této kategorie spadá, je například phishing, a stále častěji také vishing. Jádrem těchto technik je snaha vyvolat v nás nějakou silnou emoci, která způsobí to, že budeme jednat unáhleně a bez rozmyslu. Nejčastěji to bývá strach nebo zvědavost. V návalu emocí pak spíše otevřeme nebezpečnou přílohu v e-mailu či klikneme na škodlivý odkaz a na podvodných webových stránkách pak zadáme své údaje do internetového bankovnictví nebo údaje k platební kartě. Některé podvody ale mohou být ještě rafinovanější a my je nemusíme na první pohled vůbec postřehnout.

Na jaké nejčastější podvody tedy můžete v Česku aktuálně narazit?

1. Podvodné články s celebritami a lákavými titulky

Podvodníci se nás v tomto podvodu snaží nalákat na článek o celebritách, který má nějaký chytlavý titulek. K podvodu zneužívají reklamní systém Google AdSense a nástroj pro tvorbu webu WordPress a nejčastěji se s tímto podvodem můžeme setkat na chytrých telefonech s platformami Android nebo iOS. Článek je pak v online prostředí distribuován prostřednictvím reklamy. Pokud uživatel klikne na takový reklamní odkaz, je přesměrován na škodlivé webové stránky, kde může být přihlášen ke zpoplatněným prémiovým službám.

Příklad podvodné reklamy

2. Podvodné reklamy na zázračné potravinové doplňky

V tomto podvodu se nám útočníci, opět prostřednictvím online reklamy, snaží prodat potravinové doplňky, vitamíny či různé dietní programy. Nedílnou součástí takových podvodných sdělení opět bývá nějaké doporučení od známé osobnosti. Ve výsledku nám podvodníci mohou pravidelně zasílat zboží na uvedenou adresu, aniž bychom ale k takové formě předplatného dali svůj souhlas. Zaslání je poté zpoplatněné opět na naší straně.

Příklad podvodné reklamy

3. Podvody s falešnými investicemi

V těchto podvodech jsme na internetu přesměrováni na stránky falešných online finančních makléřů, zpravidla mimo jurisdikci Evropské unie nebo USA. Podvody se často týkají i investic do kryptoměn. Svou roli zde opět hraje online reklama, a to i na sociálních sítích. Velmi často může být falešná investice na oko zase zaštítěna nějakou známou společností nebo celebritou. Podvodníci k falešným investicím rádi zneužívají například jméno Elona Muska. Pokud na podvod naletíme a domnělým online poradcům svěříme své peníze, nemáme prakticky žádnou šanci dostat je zpátky.

4. Podvody na online bazarech

Poslední typ podvodu se od výše zmíněných liší svým provedením, jedná se ale stále o velmi častý podvod v Česku. Nejčastěji se s ním můžeme setkat na online bazarech a tržištích, jako je Sbazar, Bazoš, Vinted nebo Facebook Marketplace. Podvodníci se zde vydávají za zájemce o naše inzerované zboží a kontaktují nás s tím, že by rádi provedli platbu prostřednictvím platebních bran známých dopravců (například Zásilkovna, GSL nebo DPD). Odkazy a stránky s platebními bránami jsou ale podvodné a pokud na těchto stránkách zadáme údaje o své kartě nebo k bankovnímu účtu, pustíme útočníky ke všem svým financím, které na účtu máme.

Jak se nestát obětí online podvodů?

Ačkoli se zmíněné podvody od sebe vždy trochu liší, měli by nás přesto spolehlivě ochránit tato základní bezpečnostní pravidla:

 

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat