Francouzská televize se kvůli kyberútoku musela vrátit k používání faxů

  |   Virus Lab

Bez internetu a e-mailové korespondence se musela po několik měsíců obejít francouzská televize TV5Monde poté, co ji loni v dubnu skupina hackerů vyřadila z provozu a přerušila vysílání několika jejích televizních kanálů. Útok, který následoval krátce po tragické střelbě v redakci satirického časopisu Charlie Hebdo, se od začátku přisuzoval islámským radikálům. Dokonce se k němu přihlásil Islámský stát, ale podrobné vyšetřování prokázalo, že za incidentem stála skupina ruských hackerů APT 28.

1476778944_16017896_ml.jpg

TV5Monde musela projít extrémně náročným bezpečnostním auditem, odpojit veškeré počítače od internetu a po mnoha letech se vrátit ke komunikaci prostřednictvím telefonů a faxů. Zaměstnanci nemohli dlouhé měsíce používat e-maily. „Byly to opravdu měsíce a měsíce, než jsme se mohli znovu připojit k internetu,“ popsal pro britskou veřejnoprávní stanici BBC generální ředitel TV5Monde Yves Bigot. Samotný útok v dubnu 2015 vyřadil z provozu dvanáct televizních kanálů a podle Bigota byla TV5Monde jen krůček od „totálního zničení“. „Od úplné likvidace nás dělily jen hodiny,“ připustil ředitel.

Hackeři vyvinuli speciálně cílený malware

Útok začal mnohem dříve, než se projevil navenek. Hackeři již 23. ledna pronikli do firemní sítě TV5Monde a využili cíleného, pro tento útok speciálně vytvořeného škodlivého software, jež měl poškodit systémy pro zajištění televizního vysílání.

47681953 ml

„Zachránil nás fakt, že si toho později všimli naši technici, kteří byli v pravý čas na pravém místě. Jeden z nich byl schopen lokalizovat napadený stroj a okamžitě jej odstřihl od internetu. Tak se nám útok podařilo odvrátit,“ citoval Yvese Bigota server Security-magazine.com.

Hackeři byli mnohem důmyslnější, než si napadená televize myslela. TV5Monde si vytipovali zhruba rok před útokem a několik měsíců studovali její vysílací řetězec, aby mohli vytvořit speciálně cílený malware.

Proč se ale ruští hackeři zaměřili zrovna na francouzskou komerční televizi? „Nemám nejmenší tušení,“ říká Yves Bigot. „Opravdu nevíme, kdo jim dal rozkaz a peníze na to, aby to udělali.“ Odstraňování škod a mnohaměsíční provoz bez internetu vyšly stanici na 5,6 milionu dolarů, což je v přepočtu přibližně 140 milionů korun.



Dvojklik