90 procent nejpopulárnějších webů světa má problém s únikem dat o uživatelích

Drtivá většina nejoblíbenějších internetových stránek odesílá data o svých uživatelích třetím stránám, aniž by to návštěvníci věděli a souhlasili s tím.
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

Nejde sice o žádnou novinku, výzkumník Tim Libert z americké University of Pennsylvania ale zmonitoroval všechny mechanismy ochrany osobních údajů uživatelů u milionu nejpopulárnějších webových stránek na světě a dospěl k alarmujícímu závěru: „Ukazuje se, že u devíti z deseti internetových stránek unikají uživatelská data k dalším stranám, ale návštěvníci těchto webů o tom nemají vůbec tušení.“

Libert použil pro výzkum vlastní open source software webXray, který se mu v minulosti osvědčil při analýze trackerů instalovaných na stránkách o zdraví a pornowebech. Zjistil, že nejen že u těchto webů se nejvíce zneužívají data o uživatelích, ale dochází k jejich sdílení po celém světě.

Infomace o uživateli pak putují až na devět dalších míst kromě provozovatele stránky, kterou uživatel navštívil. „Znamená to, že uživatelé mohou být sledováni hned několika subjekty najednou, které mohou pracovat v tandemu,“ upozornil Libert ve studii, kterou zveřejnil časopis International Journal.

Šokující je výčet webů, jichž se tato praxe týká.

Tim Limbert zjistil, že mezi ně patří i Google, Yahoo, Facebook nebo WordPress. „Víc než 60 procent internetových stránek poskytuje cookies třetím stranám, a přes 80 procent načítá kód JavaScriptu jiných webů na počítačích uživatelů,“ konstatuje Libert. Podle jeho slov jde o naprosto nepokryté sledování návštěvníků webů.

Využívání cookies, které umožňují různým reklamním systémům nabízet uživatelům stránek přímo cílenou reklamu podle toho, které weby předtím navštívili a co na nich hledali, se od letošního podzimu snaží regulovat Evropská unie.

Provozovatelé všech webů na území EU musí od září informovat své uživatele na homepage o tom, že využívají jejich cookies a co to v praxi znamená.

Ve Spojených státech žádná podobná regulace není

„Existuje jeden web, který vidí uživatelé ve svých prohlížečích a potom je ještě jeden mnohem větší skrytý web, který se naopak dívá na ně,“ přiblížil Tim Limbert způsob, jakým funguje předávání dat o uživatelích.

Za nejzářnější příklad označuje Google, který podle jeho výzkumu sleduje chování uživatelů na více než 80 procentech svých stránek a ignoruje nastavení prohlížeče „Do Not Track“, které by mělo uživatele chránit před únikem dat o jeho chování na webu.

Mluvčí Google odmítl toto zjištění komentovat, ale poukázal na všeobecné podmínky využívání služeb společnosti, v nichž se píše, že je v rozporu s politikou Google Analytics posílat osobní identifikační údaje jakéhokoli druhu.

„Ideální je nepřihlašovat se do žádných účtů“.

Podle Liberta je ale tvrzení Googlu zavádějící. „Firma se tváří, jako by uživatelé měli na výběr a mohli využít speciální instrukce na stránkách Analytics, ale to je absolutně falešné, protože pro uživatele je důležité mít jednoduchou možnost nastavit si zákaz exportu dat na svém prohlížeči,“ říká. Existují však pozitivní výjimky, například sociální síť Twitter naprosto respektuje nastavení „Do Not Track“.

Jak se nejsnadněji vyhnout tomu, aby vaše aktivity na internetu nemohl nikdo zaznamenávat?

Tim Libert konstatuje, že možnosti jsou velmi omezené: „Ideální je nepřihlašovat se do žádných účtů (na Facebooku, Gmailu, apod.), protože tím identifikujete sami sebe a můžete se stát předmětem sledování.“

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat