10 rad, jak bezpečně používat internetové bankovnictví

Platební karta, klávesnice

Zhruba každý pětadvacátý Čech má osobní zkušenost s krádeží peněz při internetových platbách. Ve většině případů oběti přišly o částku do pěti tisíc korun, ale pouze v polovině případů se poškozeným vrátila celá ukradená částka. Třetina neviděla z odcizené částky ani korunu a zbytek získal alespoň část vynaložené sumy. Čísla z průzkumu, který ke konci loňského roku provedl ESET ve spolupráci s internetovou společností Seznam.cz, jsou alarmující a nadále rostou. Jenom mezi lety 2016 a 2017 se podíl uživatelů, kteří mají osobní zkušenost s krádeží při online platbách, zvýšil ze tří na čtyři procenta.

Klíčové je bezpečné chování uživatelů na internetu.

Pokusů o krádeže peněz z bankovních účtů přibývá, útočníci se už nesoustředí pouze na počítače nebo notebooky, ale i na chytré telefony nebo tablety. Je to logické: používání internetu se stále více přesouvá na mobilní zařízení a spolu s ním i využívání internetového bankovnictví. Zároveň však platí, že svoje chytré mobily a tablety nechráníme tak dobře jako počítače a notebooky. U nich jsme si už zvykli používat kvalitní bezpečnostní software. U mobilních zařízení tak zatím činí jen zhruba polovina uživatelů. Pro bezpečné online bankovnictví ale nestačí pouze kvalitní a prověřený antivir.

Je to právě majitel účtu, kdo může otevřít cestu zlodějům ke svým úsporám, aniž by si to vůbec uvědomoval. Česká bankovní asociace, která sdružuje 99 procent tuzemských peněžních a bankovních společností, proto vydala několik rad:

Desatero bezpečného internetového a mobilního bankovnictví

  1. Pravidelně aktualizujte ochranné mechanismy svého počítače.
  2. Obdobně jako počítač chraňte i svůj chytrý telefon.
  3. Programy a aplikace instalujte pouze z důvěryhodných a ověřených zdrojů.
  4. Přihlašovací a osobní údaje zadávejte jen na ověřených serverech, v důvěryhodném prostředí a nikomu je nesdělujte.
  5. Pečlivě si chraňte svůj PIN kód.
  6. Pravidelně si měňte svá hesla a vyhněte se užívání stejných hesel pro různé služby.
  7. Neotvírejte e-maily a přílohy od neznámých a podezřelých odesílatelů.
  8. Nakupujte pouze u prověřených a důvěryhodných online prodejců.
  9. Věnujete dostatek pozornosti upozorněním vašeho počítače a na webu banky.
  10. Pokud si nejste jistí a máte podezření, že se děje něco špatného, vždy kontaktujte banku.
Exit mobile version