útočníci míří i na dětské fanoušky mobilních her

Adware zůstává rizikem pro fanoušky mobilních her a týká se i dětí

Adware Andreed a adware Hiddad byly v listopadu nejčastějšími škodlivými kódy pro platformu Android v Česku. Útočníci je šíří prostřednictvím napodobenin známých her, jako je například hra Minecraft.
Lucie Mudráková
Total
0
Sdílení

Adware Andreed se v listopadu opět držel v čele pravidelné statistiky měsíčních hrozeb. Tentokrát ho bezpečnostní specialisté objevili v pětině všech případů.

Jak adware Andreed, tak druhý nejčastější škodlivý kód, adware Hiddad, byly tentokrát zacíleny na fanoušky mobilních her. Útočníci jejich prostřednictvím míří na uživatele všech věkových kategorií, i na ty nejmladší.

V případě adwaru Hiddad zneužívali například hru podobnou velmi populární hře Minecraft, která je oblíbená mezi dětmi. Také další hry, které se v těchto kampaních objevily, byly určeny především pro mladší publikum. Je to velmi běžná strategie, kterou útočníci vždy využívají před většími svátky a prázdninami – vědí, že uživatelé budou trávit více svého volného času online.

Zatímco útočné kampaně adwaru Andreed zachytili bezpečnostní experti v prostředku měsíce, Hiddad využili útočníci především ve dnech 13. a 27. listopadu.

Adware je aktuálně nejběžnější hrozbou v Česku

Nevyžádaná reklama se stala v letošním roce nejběžnější moderní hrozbou pro zařízení s operačním systémem Android. Jako typ škodlivého kódu tak zcela zastínila například dříve aktivní stalkerware či bankovní malware.

Mezi hrozby v podobě nevyžádané reklamy patří celá řada škodlivých kódů s různou mírou nebezpečnosti pro operační systém a uživatelská data. V Česku je adware Andreed rozšířený právě kvůli tomu, že není tolik škodlivý jako jiné hrozby a uživatelé mu nemusí věnovat takovou pozornost.

Adware ale také často funguje jako prostředník pro šíření daleko závažnějšího škodlivého kódu. Takovými typy jsou například downloadery, které v okamžiku, kdy je vpustíme do zařízení, začnou stahovat další adware či jiný malware. Zařízení pak mohou reklamou zcela zahltit a pokud uživatel na nějaké vyskakovací reklamní okno klikne, může být přesměrován na podvodnou webovou stránku.

Hra zdarma jako návnada

Důvodem rozšíření a popularity adwaru je jeho úspěšnost. Bezpečnostní specialisté tak varují, aby uživatelé nestahovali hry a jiné programy z neoficiálních obchodů s aplikacemi či veřejných internetových úložišť. Konkrétně na internetová úložiště se v posledních měsících zaměřují útočníci škodlivým kódem Agent.KEQ, který na sebe bere podobu aplikace pro stahování obsahu s názvem Your File Is Ready To Download.apk.

Internetová úložiště a neoficiální obchody s aplikacemi jsou pro uživatele lákadlem – mohou na nich sehnat populární a trendy hry zdarma nebo ve výhodných balících s dalšími programy. Často se nicméně nejedná o oficiální aplikace, ale o jejich různě upravené verze, které sice mohou v nějaké míře nebo zcela fungovat, ale jako bonus obsahují škodlivý kód.

Tato strategie o to víc míří na děti, které budou spíše hledat cesty, jak oblíbenou hru získat bez finančních výdajů, nebo spíše nebudou věnovat pozornost tomu, odkud ji získají. V aktuálním období, kdy se blíží vánoční prázdniny a děti budou víc doma, tak bezpečnostní specialisté doporučují vysvětlit jim v základu a jednoduchou formou rizika, na která mohou na internetu narazit.

Nejčastější kybernetické hrozby v České republice pro platformu Android za listopad 2022:

    1. Android/Andreed trojan (21,25 %)
    2. Android/Hiddad.AYF trojan (13,86 %)
    3. Android/TrojanDropper.Agent.KEQ trojan (9,79 %)
    4. Android/TrojanDropper.Agent.JDU trojan (4,02 %)
    5. Android/Hiddad.AXJ trojan (2,86 %)
    6. Android/Triada trojan (2,36 %)
    7. Android/TrojanDropper.Agent.KMZ trojan (2,01 %)
    8. Android/Hiddad.AZJ trojan (1,86 %)
    9. Android/TrojanDropper.Agent.GKW trojan (1,86 %)
    10. Android/Spy.Cerberus trojan (1,61 %)

Uživatelé produktů ESET jsou před těmito hrozbami chráněni.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat