Kritické myšlení na sociálních sítích: 9 tipů, jak nenaletět

Facebooková stránka.

S naším kolegou Ondrejem Kubovičem, specialistou na digitální bezpečnost společnosti ESET, jsme připravili článek, který vám pomůže se v prostředí sociálních sítí lépe orientovat. Projděte si s námi nejčastější hrozby šířené přes sociální média a dodržujte tipy, jak se před nimi chránit.

Škodlivý obsah se na sociálních sítích šíří různě

Jedním z nejrozšířenějších způsobů šíření malware v prostředí sociálních sítí jsou škodlivé odkazy. Ty se nejčastěji objevují ve formě příspěvků, reklamy nebo jako zpráva. „Škodlivý kód se může šířit jako soukromá zpráva, kterou vám může někdo poslat prostřednictvím Messengeru nebo jiného chatu. Uživatelé na odkaz neuváženě kliknou a do zařízení si tak nevědomky stáhnou škodlivý kód,“ vysvětluje Ondrej.

Riziko představují i phishingové útoky, které jsou mezi útočníky oblíbené, protože jejich cílem je uživatel, který je považován za nejslabší článek celého bezpečnostního systému. „Ve spojení se sociálními sítěmi uživatelé často mohou narazit na phishingové útoky, které se snaží vymámit jejich přístupové údaje. A to prostřednictvím falešných stránek a přes falešné mobilní aplikace, které jsou věrnými kopiemi originálu přihlašovacích stránek na sociální sítě,“ hovoří Ondrej.

Takto dokonale může vypadat phishingový útok, jeho cíl: vaše přihlašovací údaje do Facebooku. Jediné, co uživateli napoví, že se jedná o podvod, je chybná URL adresa.

Phishingová stránkaj se tváří jako přihlašování k Facebooku. Zdroj: TroyHunt.com

Dalším problémem je bezhlavé klikání uživatelů na všechno, co se na sociálních sítích objeví. To samé platí o zapojování se do aktivit promovaných online či různých soutěží. Jistě jste viděli nejrůznější testy osobností, nebo kvízy jaké celebritě se podobáte. Podobné aktivity mohou sbírat vaše osobní údaje a poskytovat je třetím stranám.

Příklad phishingové aktivity na Facebooku. Zdroj: medium.com

Jak Ondrej podotýká, „kritické myšlení je klíčem jak při používání a nastavování sociálních sítí, tak při čtení a konzumaci jejich obsahu“. Kromě hrozeb v podobě škodlivého kódu jsou stále rozšířenější i rizika týkající se psychologické stránky. Hoaxy, nebo jiné nepodložené zprávy, které se snaží zmanipulovat příjemce, patří mezi rozšířený typ obsahu.

Také falešné zprávy, které pomocí upravených nebo zkreslených informací manipulují čtenáře a jejich názory. Velmi rozšířeným rizikem na sociálních sítích je kyberšikana, stalking, vydírání nebo sexting. V poslední době se hodně mluví o internetových predátorech, kteří představují problém především pro mladší děti, které si neuvědomují všechna rizika, která internet přináší.

Ne vše patří na internet, a to i v případě, kdy obsah vidí jen přátelé

Na sociálních sítích platí stejné pravidlo jako na celém internetu: vše, co uživatel jednou zveřejní, může zůstat online napořád. Mnohé informace i po odstranění mohou zůstat uložené na vzdálených serverech, nebo se objevit v jiné podobě například jako screenshot nebo součást jiné formy digitálního obsahu.

Ne vše patří na internet, a to i v případě, kdy sdílený obsah vidí jen přátelé. „Mnozí uživatelé ještě nemají nastavená soukromý profil a sdílí příliš mnoho informací se všemi svými kontakty na sociálních sítích bez toho, aby tento obsah mentálně filtrovali. Jednoduchý příklad takového filtru je, pokud nechci, aby něco viděla babička/dědeček, rodiče nebo sourozenci, tak bych to asi na internet neměl vůbec dávat,“ radí Ondrej.

Jak bezpečně používat sociální sítě?

  1. Mějte vždy aktualizovaný operační systém a používejte prověřený bezpečnostní software.
  2. Vytvořte si silné heslo unikátní pro každou platformu/službu.
  3. Chraňte své účty dvoufaktorovou autentizací.
  4. Přistupujte na sociální sítě přes zabezpečený a aktualizovaný prohlížeč, důvěryhodná zařízení a oficiální aplikace.
  5. Zkontrolujte si nastavení soukromí.
  6. Zveřejňujte minimum soukromých informací o sobě a svých blízkých.
  7. Nepřidávejte si mezi přátele lidi, které neznáte.
  8. Neklikejte na všechno, co se objeví na sociálních sítích. Řiďte se pravidlem: dvakrát měř, jednou řež.
  9. Nezapojujte se bez váhání do různých aktivit promovaných online. Sledujte jen ověřené stránky a prodejce.
Exit mobile version