Mladí přestávají důvěřovat bankám, dávají přednost online platebním systémům

Pouze 47 procent respondentů někdy osobně navštívilo banku, v níž mají svůj osobní účet. Naopak většina z dvou tisíc oslovených věří spíš online platebním systémům, například od společností Google nebo Apple. Mladí lidé si s tímto způsobem plateb naprosto vystačí, vyplynulo z průzkumu, který se zaměřil na evropské spotřebitele.

S rozvojem různých možností internetových plateb výrazně stoupá riziko podvodů a krádeží

Starší generace nedá na klasické bankovní transakce dopustit. Obavy z jejich bezpečnosti má jen 24 procent dotázaných z věkové kategorie 45 až 54 let a 17 procent respondentů ve věku 55 až 64 let. „Ukazuje se, že mladí lidé už nepovažují tradiční banky za jediný možný způsob správy svých financí a stále častěji nakládají se svými penězi prostřednictvím digitálních online kanálů,“ konstatují analytici společnosti Neopay.

Podle jejího obchodního ředitele Scotta Dawsona se na současném stavu podepsala bankovní krize, která přišla v roce 2008 a s jejímiž následky se jednotlivé země potýkaly řadu let.

„Také se zvyšuje frekvence skandálů spojených s průniky do bankovních systémů a to vše v kombinaci s obavami o bezpečnost infrastruktury a spolehlivost bank přispělo k erozi důvěry a ohrozilo pověst klasických peněžních ústavů,“ míní Scott Dawson.

Nové platební systémy

Bankám také začaly přímo konkurovat nové technologické firmy, které se specializují na vývoj a provoz systémů elektronických plateb. „Mladí lidé sice nadále věří bankám, ale mnohem méně, než tomu bylo u předchozích generací. Stále častěji vnímají služby typu Apple Pay nebo předplacených karet jako věrohodnější alternativu,“ vysvětluje Dawson.

Ať již mladí používají klasické bankovní účty a internetové bankovnictví zavedených bankovních institucí, nebo dávají přednost online platebním systémům, správné zabezpečení jejich finančních transakcí závisí především a jen na nich samotných.

„S překotným rozvojem různých možností internetových plateb výrazně stoupá riziko podvodů a krádeží. Uživatelé by proto neměli zapomínat na náležité zabezpečení svých finančních transakcí a přístupů k různým účtům,“ říká Petr Šnajdr, bezpečnostní expert společnosti ESET. „Základem je dvoufaktorová autentizace a také používání bezpečného prohlížeče při provádění internetových plateb.“

Dvoufaktorová autentizace

Dvoufaktorová autentizace představuje dvoufázový způsob ověření totožnosti uživatele. Kromě klasického přístupového hesla k účtu tedy uživatel musí použít ještě další jednorázové heslo. To mu systém automaticky vygeneruje a zašle například na jeho mobilní telefon. Zabezpečený internetový prohlížeč pro online platby zajišťují různé bezpečnostní programy a bývá standardní součástí antivirových řešení.

Exit mobile version