jak si vydělávají influenceři

Influenceři a reklama: jak naučit děti poznat placené recenze?

Influenceři mají na děti značný vliv, včetně toho, jaké věci si dětí chtějí koupit. Přečtěte si , jak reklama na sociálních sítích funguje a jak naučit děti ji rozeznat.
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

V minulém článku jsme si představili, kdo jsou to influenceři a proč jsou pro děti zajímaví. V některých případech to může být i profese. Jak si takový člověk vydělává?

Pokud je nějaký uživatel na sociálních sítích populární, často jej začnou oslovovat různé značky a nabízet mu své zboží a služby za recenzi. Náš mozek totiž velmi dobře reaguje na sociální schválení, tedy na to, že někdo jiný něco pochválí. Pak více věříme produktu a je pravděpodobnější, že si ho koupíme. Je to velmi starý princip. Znáte jej i z offline světa, například ve formě prohlášení „produkt používá milion spokojených zákazníků“.

Proč děti influencery poslouchají?

Influenceři mohou v období dospívání dodávat pocit, že děti někam patří. Neméně důležitým faktorem je mnohdy stejný nebo velmi podobný věk – dítě i digitální tvůrce tak pochopitelně prožívají podobné problémy a spojují je podobné zájmy.

Děti někdy touží být jako influencer a mít stejný životní styl. Sociální sítě totiž vytváří iluzi o dokonalém životě.

Jak si vydělávají: Influenceři a reklama

Řada značek s influencery spolupracuje při propagaci svých výrobků. Mnoho influencerů podobné marketingové spolupráce pomáhají živit. Můžete narazit na reklamu na prakticky cokoli – od módních oděvů a kosmetiky, přes technické vybavení, až po výživu či doplňky do domácnosti.

V takovém případě příspěvek musí dle pravidel sociálních sítí obsahovat označení, že jde o placenou spolupráci (často jako #promo, #spolupráce, #sponzor apod.). Toto označení vyžadují i sociální místě ve svých podmínkách. Jde přesně o to, aby nedocházelo ke klamání uživatelů.

„Lidský mozek se vyvíjí přibližně do 25. roku. S tím se vyvíjí i vnímání reklamy. Pro děti do 6 let je velmi náročné, skoro až nemožné, rozeznat reklamu a snahu jim něco prodat. Kolem 8. roku už děti lépe chápou, co to reklama je. Avšak u oblíbeného influencera je to pro ně ještě stále velmi ztížené emočním zatížením, jelikož nezralý mozek ještě nedokáže tuto jejich pohnutku zastavit,“ vysvětluje Kamila Ryšánková. „S blížícím se 12. rokem už je pro děti jednodušší reklamu rozeznat, ale pořád hraje roli nezralý mozek, který může jejich rozhodování ztěžovat.“

Zjednodušeně řečeno: vidím svého oblíbeného influencera, který s neskrývaným nadšením rozbaluje produkt, a já jako dítě cítím, že ten produkt taky chci. Můj mozek v tomto věku není schopen říct: „Stop. Vždyť já to vlastně nepotřebuji, má za to zaplaceno.“ Ale pomoci mohou v rámci možností vždy rodiče, kteří se snaží vysvětlit, co to placená reklama vůbec je. Jak funguje mozek v období dospívání jsme detailně popsali v článku o nebezpečných výzvách.

Mladí lidé nejsou hloupí nebo nezodpovědní. Jejich mozek jim zkrátka nedovolí učinit jiné rozhodnutí.

Vysvětlete si, že reklama není nutně pravda

Vysvětlete dětem, že některé příspěvky, mohou být pouhou reklamou. George Clooney dost možná nepije kávu Nespresso, ačkoliv vystupuje v jejich reklamě v televizi. Pokud idol dětí doporučuje nějaký produkt, buďte zdravě skeptičtí (ale ne kritičtí) a ukažte dětem, jak si i jinde ověřit, že výrobek je skutečně tak kvalitní.

Od útlého věku můžeme s dětmi mluvit o tom, jak funguje reklama v televizi, dětských časopisech nebo bannerech a později přistoupíme k tomu, jak na sociálních sítích. Od začátku je vhodné dětem vysvětlovat, že influencer dostane produkt zdarma a většinou k tomu i finanční odměnu. Je vhodné děti upozorňovat, že propagace od influencera automaticky neznamená, že se jedná o nejlepší produkt na trhu. Jako příklad můžu vybrat influencera, který třeba každý týden doporučuje jinou značku stejného zboží. Z role rodiče bychom neměli influencera v očích dítěte ponižovat,“ nabízí řešení Kamila Ryšánková.

Jak naučit děti rozpoznat reklamu?

Rozlišit placenou reklamu od té nesponzorované je někdy náročné i pro dospělé. Výzkum Univerzity Karlovy ukázal, že jen 1 z 10 dětí ve věku 9-15 let pozná skrytou reklamu. A 79 % dětí, které byly ve výzkumu osloveny, si někdy přály některý z doporučovaných produktů svého oblíbeného influencera.

Zkuste se dítěte při sledování příspěvků, ve kterých je nějaký produkt, ptát:

  • Co se vám daný příspěvek snaží prodat?
  • S jakým účelem vznikl?
  • Kdo jej vytvořil?
  • Jak ses při sledování cítil/a?
  • Může mít tento produkt všechny zmiňované vlastnosti?

Proč je důležité zachovat si na sociálních sítích kritické myšlení?

Na sociálních sítích se čím dál častěji objevují stylizované a vyretušované příspěvky, příspěvky plné úžasných životů a dokonalých vizáží nebo příspěvky s luxusními produkty. Dětští uživatelé sociálních sítí mohou nabýt dojmu, že ve světě jejich idolů neexistují žádné problémy.

Dokonalé profily jsou často jen veřejnou image. Influenceři jsou také občas nešťastní a nedokonalí.

Kritické smýšlení je velice důležité. Upozorněte děti, že řada celebrit používá Photoshop a další retušovací nástroje, aby vyvolali dojem falešné dokonalosti, možná necestují sami, ale v rámci placen spolupráce a nemají tolik skvělých nových věcí. Vysvětlujte si, že i slavné hvězdy mají nějaké ty vady na kráse.

Mimochodem v některých průzkumech už děti uvádějí jako vysněnou profesi právě influencerství. Pokud máte dítě s takovými ambicemi, vysvětlete mu, že jde o náročnou profesi. Influenceři musejí své profily spravovat 7 dní v týdnu, bez víkendů či dovolených. Musejí neustále pracovat na své image, a to je extrémně náročné.

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat