Předškoláci by u monitoru měli trávit jen hodinu denně

Kolik času u monitoru je akorát? Pro předškoláky hodina denně

Mnoho rodičů tápe, zda a na jak dlouho povolit dětem monitory a displeje. Připravili jsme návod, kolik času orientačně by děti měly trávit s technologiemi a jak takové limity v zařízeních nastavit.
Tereza Malkusová
Total
1
Sdílení

Během minulého roku jsme se ocitli v paradoxní situaci – děti byly nuceny trávit spoustu času u monitoru učením na dálku, další čas pak trávily u monitorů relaxem. Rodičům to tak ještě ztížilo palčivou otázku: kolik času má dítě trávit u různých obrazovek?

Naše představa dětství obvykle nezahrnuje ani stres, ani úzkosti. Bohužel podle psychologů je obojí součástí i dětských životů. Hovořit otevřeně o úzkosti či obavách je náročné i pro dospělé, natož pro děti, které nedokáží takové pocity ani dobře pochopit, natož popsat. Odloučení během koronaviru, současná celospolečenská situace ani dětem nijak nepřidaly. Možnost řešit svoje problémy a obavy s kamarády na sítích může být velmi důležitá. Stejně tak je pro děti zásadní mít možnost uniknout z reality do světa her a fantazie. Pochopitelně je tak v těžkých chvílích hraní počítačových her atraktivní. Jako dospělí ale chceme, aby trávily děti čas smysluplně a ne jen u televize nebo počítače.

Kolik času je tak akorát?

Většina rodičů řeší, jak dlouho nechat děti hrát si na počítačích či tabletech. Orientovat se můžete podle doporučení American Academy of Pediatrics, což je odborná asociace dětských lékařů. Do tabulky níže se počítá televize, monitory počítačů i displeje telefonů a tabletů.

Kolik času by děti měly maximálně trávit u obrazovek?
Do 18 měsícůMalinké děti by neměly trávit čas u obrazovek vůbec, s výjimkou kontaktu s dospělými, jako jsou konferenční hovory s příbuznými.
18 měsíců až 2 rokyBatolecí věk je klíčový pro další vývoj, především je potřeba rozvíjet dětskou motoriku, řeč, ale i představivost.
Obrazovky omezte na hodinu denně a pečlivě vybírejte pořady. Vhodné jsou ty edukativní – například opakování barev, zvířat, různé říkanky a podobně. Na vybrané pořady se dívejte s dětmi a mluvte o tom, co vidíte.
Takto malé děti ještě nedovedou rozlišit mezi realitou a pořadem v televizi a potřebují vás jako průvodce.
2 – 5 letPokuste se omezit obrazovky na hodinu denně. Stále pečlivě vybírejte obsah, který si děti pouští. Nadále se dívejte s dětmi a komentujte, co vidí a jak to souvisí se světem okolo nich.
Zkuste najít i offline aktivity, které souvisí s oblíbenými postavami – narazit můžete na knížky, akční figurky nebo chytré tužky. Tyto hračky mohou děti zabavit i bez obrazovky.
Nad 5 letPro starší děti už není žádný limit. Děti ve školách už často používají technologie také ke studiu. Oddělujte tedy, kdy u obrazovek relaxují (filmy, sociální sítě, surfování) a kdy pracují.
Zaměřte se na vytvoření zdravých návyků a na to, aby čas trávily i aktivně například fyzickou aktivitou v přírodě, kroužky nebo hrou s dalšími dětmi ve fyzickém světě.

Jako dospělí musíme jít příkladem. Pokuste se vyvarovat zapnuté televize jako zvukové kulisy, vypínejte telefony u jídla. Nejtěžší je patrně vyhýbat se zapnutí pohádky, aby se dítě uklidnilo nebo zabavilo, když rodiče zrovna nemohou věnovat dítku intenzivní pozornost.

Dětská fantazie a svět fikce

Malé děti se musejí naučit, jak odlišit fikci od reality. Opravdu malé dítě bude přesvědčené, že kreslený kačer Donald skutečně bydlí se svými synovci někde v Kačerově.  Ostatně malé děti velmi často zkoušejí s postavičkami z televize mluvit jako se skutečnými lidmi doma.

Teprve okolo 5. roku se děti učí poznat reálné herce a nereálné postavy (třeba právě ty animované). Ovšem věrohodnou fikci (třeba reality show nebo moderní filmy) budou stále prožívat. Teprve až desetileté dítě dokáže rozlišit fikci jako dospělý člověk.

To je důvod, proč u dětí do pěti let v tabulce výše lékaři doporučují dětem pořady vysvětlovat, aby chápaly, že něco je „jen v televizi“ nebo „jen v pohádce“. Je to skvělý základ mediální výchovy, aby jako starší dokázaly lépe rozlišit důvěryhodné pořady a informace. Mimochodem až velké děti dokáží také určit, co je reklama a proč ji někdo natáčí. I tohle je téma, které asi budete chtít dětem vysvětlit.

Kdy obrazovky vypnout limitům navzdory?

Mezi nejčastější negativní dopady monitorů a displejů patří problémy se spánkem – ty mají často i dospělí. Může za to tzv. modré světlo. Doporučuje se proto digitální zařízení vypnout hodinu až dvě  před spaním. Řešením můžete být zavedení ložnice jako netechnologické zóny a telefony nechávat za dveřmi. To ale musejí dodržovat i dospělí, jinak děti nepřesvědčíte.

Zakročit byste měli také, pokud má dítě vlivem dlouhého sezení u monitoru sklony k obezitě, výrazně se zhorší jeho prospěch ve škole nebo soustředění. Starší děti, které tráví čas u svého počítače, se mohou setkat také s kyberšikanou, nenávistí online nebo sextingem. V těchto případech také zvažte omezení času stráveného online.

Pět tipů, jak si nastavit čas u monitoru

Děti se u monitorů stále častěji i učí, není tedy v podstatě možné jim počítač zakázat. Je spíše na místě nastavit přijatelná pravidla a kompenzovat tento čas i jiným aktivitami ve fyzickém světě.

  1. Dítě, které tráví hodiny na telefonu není nutně závislé

Je prokázáno, že pokud mají děti dostatek osobních zdrojů, dostatek interakcí a kontaktů se svými rodinami, čas strávený u obrazovky nemá významnou souvislost se závislostí na internetu. Místo paniky si s nimi promluvte o životě, o tom, jak tráví čas online, a nastavte realistické hranice. Například hraní na některých konzolích lze považovat i za pohyb (typickým příkladem je Wii), zohledněte přesný typ aktivity, kterému se dítě u obrazovky věnuje.

  1. Pomozte dětem zvládat úzkost

Pro děti je obtížné vyjádřit své pocity. K obrazovkám často utíkají, aby zapomněly na své starosti. Najděte si čas mluvit o jejich strastech. Děti velmi citlivě vnímají i celospolečenské dění – což potvrzují i přeplněné diáře dětských psychologů v pokoronavirovém období. Pokud sledují vaše děti zpravodajství, věnujte se tomu, jak situaci prožívají a buďte si navzájem oporou.

  1. Používejte pro limity programy

Jak bylo zmíněno výše, je důležité, aby dospělí byli průvodci i v digitálním světě. Děti by měly vědět, proč nemohou celý den sedět u monitoru, na druhou stranu vy byste měli také respektovat jejich potřebu po sociálním kontaktu a relaxu ve virtuálním světě. Existují nástroje, kterým mohou limity kontrolovat (ještě vám je představíme). Dětem dávají také možnost vyjádřit se – mohou si vyžádat povolení k delšímu hraní nebo prohlížení určitých stránek.

Často pomáhá mít vytištěný denní režim (například jako obrázkový rozvrh), kde mohou děti sledovat, kdy, kolik času a jak smí trávit u monitoru a dalších denních činností.

  1. Rozvíjejte mediální gramotnost

Mluvte s dětmi  o tom, co vidí, jaké emoce prožívají, jak poznají fikci či reklamu. Podporujte je, aby si samy a zodpovědně vybíraly obsah, který je smysluplný nebo rozvíjí kreativitu.

  1. Zachovejte rovnováhu

Pro děti i dospělé je důležité se umět od obrazovky také vzdálit. Podporujte volnočasové aktivity, obzvláště pak ty pohybové. Děti potřebují kompenzovat dlouhé sezení ve škole. V dětském vývoji má význam také prožít si nudu, není tedy nutné děti zatížit každý den jiným kroužkem.

Technologie, které umožní omezit čas u monitorů

Pokud jste se s dětmi domluvili na nějakém limitu, je potřeba ho také umět nastavit. Připravili jsme stručné shrnutí toho, jaké nástroje můžete zkusit.

Family Safety od Microsoftu

Operační systém Windows umožní vytvořit každému dítěti účet, s věkovým omezením a jinými limity. Správa probíhá v rámci aplikace Family Safety. Aplikace sleduje jak dlouho dítě je online, umožní filtrovat aktivity (například zablokovat sociální sítě) a má funkci pro sledování polohy. Funguje i u telefonů s Androidem a iOS nebo herní konzole Xbox.

Omezení fungují v rámci celého účtu podle věku dítěte. Prémiové verze jsou placené, určitý základ ale můžete využívat zdarma.

Jak Family Safety nastavit?

Nastavení aplikace Family Safety
Nastavení aplikace Family Safety | Zdroj Microsoft

Google Link

Podobným nástrojem je Google Link, který umožňuje monitorovat činnost dětí a budovat jim zdravé návyky ekosystému Google a v telefonech s operačním systémem Android a iOS. V počítačích bude Google Link fungovat jen na Chromebooku. Podmínkou je vytvoření e-mailové adresy dítěte v systému Google.

Jak nastavit Google Link?

Bezpečností rodičovské aplikace

Existuje řada bezpečnostních aplikací pro rodiče a děti. Typickým příkladem pro smartphony je ESET Parental Control. Aplikaci je nutné nainstalovat do telefonu rodiče i dítěte. Rodičovský účet má práva správce a určuje tedy limity pro využívání aplikací nebo umožňuje blokovat určitý typ obsahu. ESET nabízí v rámci prémiového antiviru také službu rodičovské kontroly, která umožní kontrolovat obsah dětských účtů v počítači.

Monitorování přímo v mobilu

U starších dětí už často stačí, aby se hlídaly samy. Operační systémy Android i iOS umí ukázat uživateli, kolik času tráví u jakých aplikací. Ačkoli se tedy dítěti zdá, že TikTok sledovalo chviličku, zjistí, že 5 minut tady a 15 minut támhle dá týdně i několik hodin sledování videí. Podobné monitorování vlastních aktivit lze doporučit i dospělým, kteří bojují s lenošením u telefonu.

 

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat