ochrana osobních údajů ve virtuální realitě

5 velkých otázek kolem virtuální reality

Ochrana dat, úroveň anonymity nebo boj proti závislosti na paralelním vesmíru – to jsou některé z otázek, které bychom si měli položit, než se plně ponoříme do virtuálního světa.
Lucie Mudráková
Total
0
Sdílení

Metaverse inspiruje uživatele všech věkových kategorií, aby do tohoto paralelního vesmíru přispívali svou tvořivostí a jako architekti virtuálních světů se stali jejich vlastními digitálními obyvateli. Existuje mnoho způsobů, jak může být toto prostředí prospěšné, a určitě lze z něj vytěžit to nejlepší. Než se společnost ale naplno vrhne do metaverse, je třeba zpomalit – nad jakými riziky, která zatím nemají jasné řešení, bychom se měli zamyslet?

Identita, vzdělání, komunikace, finanční transakce – to je jen několik z mnoha oblastí, které metaverse nějakým způsobem ovlivní. Dá se říci, že by to mohla být další velká věc, podobně, jako byl příchod a masové rozšíření internetu. Nejenže virtuální světy umožňují uživatelům zažívat nekonečná dobrodružství s ostatními tím, že stírají fyzické hranice, ale také se stávají stále větším „digitálním hřištěm“ pro lidi všech věkových kategorií. A důvodů, proč se k metaverse připojit, je pro děti i dospělé ještě mnohem víc.

Zdroj: Tidio, prosinec 2021

Představa, že digitální prostředí jednoho dne ovládne reálný svět, patří k hlavním pochybnostem o metaverse. Existuje však mnoho otázek, které bychom si měli klást již nyní, například problémy týkající se soukromí a bezpečnosti. „Čím dříve se taková rizika zachytí, tím lépe se dá předejít případným problémům v oblasti kybernetické bezpečnosti,“ říká bezpečnostní expertka Vladimíra Žáčková.

Jaké jsou nejčastější nevyřešené otázky kolem metaverse?

1. Ochrana soukromí

Jedním z hlavních problémů je určitě zatím chybějící úprava ochrany osobních údajů. Co se například děje se všemi osobními údaji, které se v metaverse rozsáhle shromažďují? Existují organizace, jako je například iniciativa XR Safety Initiative, které se nedostatečnými zákony zabývají do hloubky. Ve skutečnosti se iniciativa zaměřuje nejen na otázky ochrany soukromí, ale také na některé další kontroverzní aspekty, jako je bezpečnost dětí nebo rozmanitost a inkluze.

V metaverse bychom neměli sdílet reálnou soukromou adresu, ani adresu zaměstnání, jména členů rodiny, ani čísla bankovních účtů.

„Pokud je služba zdarma, stávají se sami uživatelé produktem. A v metaverse budeme pravděpodobně sdílet mnohem více údajů než kdykoli předtím,“ říká Vladimíra Žáčková.

2. Problém anonymizace a stalking

Jednou z velkých neznámých týkajících se metaverse je jistě úroveň anonymizace. Uživatelé se pravděpodobně budou k metaverse připojovat prostřednictvím své osobní domácí VR soupravy a vlastním specifickým avatarem (digitálním dvojníkem), ale jak budou všechny osobní údaje, aktivity a informace o uživateli anonymizovány? Chtějí uživatelé, aby metaverse sledoval všechny jejich aktivity a pohyb, nebo chtějí zůstat spíše inkognito?

Algoritmy budou například schopny sledovat společnou interakci dvou avatarů. To může znázorňovat digitální přátelství, ale stejné informace o sledování se mohou snadno stát nástrojem například i pro stalking.

3. Možnost krádeže identity

Takzvaná krádež identity je rizikem všude v online světě. Pokud se metaverse stane pro lidi druhou realitou, může mít krádež něčího avatara pro jednotlivce nedozírné následky. Kyberzločinec může doslova ukrást identitu oběti ovládající svého avatara a pro ostatní uživatele pak může být obtížné poznat, zda komunikují se svým přítelem, nebo s někým jiným v jeho virtuální kůži.

4. Digitální well-being

Aneb dát si od virtuální reality někdy detox. Organizace digitálního života vám samozřejmě přináší mnoho výhod. Jen si ale vzpomeňte, jak vyčerpávající je někdy orientovat se ve všem tom digitálním nepořádku. Klíčové je přitom s péčí o duševní pohodu začít co nejdříve, a to platí dvojnásob v případě dětí vyrůstajících s digitálními technologiemi již od útlého věku.

„Metaverse své uživatele velmi intenzivně vtahuje, proto je snadné ztratit pojem o čase a platformu nadužívat,“ vysvětluje psycholožka Jarmila Tomková. Dětem do 13 let psychologové virtuální realitu nedoporučují.

Některé virtuální světy videoher, jako je Minecraft, Roblox nebo Fortnite, mohou dětem pomoci rozvíjet empatii. Díky své celosvětové atraktivitě nabízí toto online prostředí možnost vnímat jiné kultury a může dokonce posílit soucit s některými sociálními problémy. Metaverse tak může být na jednu stranu nástrojem pro posilování tolerance ve společnosti, na druhou stranu lze předpokládat, že stejně, jako na sociálních sítích, se i zde uživatelé mohou setkat s nevhodnými výrazy a dezinformacemi.

5. Kde jsou hranice fantazie?

Trávit čas ve virtuálním světě by před pár desítkami let znělo šíleně. Koncept metaverse, který vznikal přitom velmi dlouho, je už ale stejně reálný jako internet a může do značné míry změnit naše životy stejným způsobem.

Můžete například dosáhnout věcí, které jste vždycky chtěli, ale ve fyzickém světě nemohli. V metaverse můžete popustit uzdu své fantazie a ohýbat platné fyzikální zákony, protože hranice představivosti jsou zde neomezené. Kdo by si například nechtěl vyzkoušet létat? Jak ale bylo již zmíněno výše, ty dobré nápady mohou být doplněny i těmi zlými. Metaverse je tak stále velkou neznámou a jen praxe ukáže, jakým směrem se nakonec vydá.

Zdroj: Tidio, prosinec 2021

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat