Online nakupuje naprostá většina Čechů. Ačkoliv nabízí mnoho výhod, zároveň s sebou nese i rizika – například můžete narazit na podvodníky nebo falešné obchody. Víte, co dělat, když se stanete obětí podvodníka? V mnoha případech totiž můžete dostat své peníze zpět.
Jak podvodům předcházet? Odpoví kolegyně Bára ve videu:
Jak reklamovat platbu kartou
Nejčastěji se setkáte s tím, že zboží nikdy nedorazí, byť jste jej zaplatili předem, případně přijde zboží jiné nebo v jiné kvalitě.
V takovém případě se nejprve obraťte na obchodníka. Může se samozřejmě jednat jen o nedorozumění nebo lidskou chybu. Pokud nereaguje, můžete reklamovat platbu u své banky. Tomuto procesu se říká chargeback.
Chargeback umožní bance naúčtovat peníze obchodu a vrátit je na kartu zákazníkovi. Reklamovat takto je možné pouze platby kartou, převody nikoli. Reklamovat platbu pomocí chargeback umožňují všechny banky
Kdy se dá chargeback uplatnit:
- Zboží nepřišlo vůbec nebo je nekompletní
- Přišlo rozbité nebo nefunkční zboží
- Zboží neodpovídá popisu nebo jde o padělek
- Obchodník odmítá vzít zboží zpět v zákonné lhůtě
- Obchodník nereaguje
- Kvůli chybě platební brány se strhlo více peněz nebo se platba strhla dvakrát
- Zrušili jste předplatné, ale služba si dál strhává poplatky
Připravte si předem maximum dokladů: typicky potvrzení objednávky, doklad o zaplacení nebo výpis z účtu, fotku zboží nebo printscreeny z komunikace s obchodem. Zkrátka vše, co by dokládalo, že obchod nejednal férově.
Chargeback můžete uplatnit nejdříve 30 dní od data platby a za předpokladu, že skutečně došlo k podvodu (viz zmíněné případy výše). Většinou mají banky k dispozici formulář, případně lze žádat poštou, e-mailem ale i osobně na pobočkách. Vyřízení trvá několik týdnů až měsíců.
Konkrétní podmínky bank se mohou lišit, proto se vždy zeptejte ve své bance, jaké konkrétní informace a dokumenty potřebují.
Kam podvod nahlásit?
Narazili jste na podvod nebo jste se stali obětí krádeže? Rozhodně to ohlaste. Pomůžete tak podvodníky zastavit.
- Policie ČR – online podání na policie.cz nebo osobně na nejbližší služebně
- Česká obchodní inspekce (ČOI) – rizikový e-shop můžete nahlásit zde
- STOPOnline.cz – nezákonný obsah lze hlásit zde
- Vaše banka – pokud jste byli okradeni nebo podvedeni a platili jste kartou, kontaktujte ihned svou banku
Jak se chránit před online podvody?
Základem bezpečnosti online je antivirový program. Spolehlivý antivir rozpozná a zablokuje podvodné weby a falešné e-maily díky technologii anti-phishing. Když se prokliknete na nebezpečné stránky nebo vám přijde podezřelý e-mail, antivir vás upozorní dřív, než zadáte citlivé údaje a tím vás ochrání třeba před krádeží přihlašovacích údajů k bankovnictví nebo zneužitím platební karty.
Nenaleťte kyberšmejdům
Nákupy online mohou přijít draho. Nakupujte na e-shopech z celého světa bez starostí díky ESET.
VYZKOUŠET ZDARMA
Stále je potřeba mít na paměti, že kyberpodvodníci vytvářejí desítky až stovky podvodných stránek denně. A je potřeba k neznámým stránkám přistupovat obezřetně. Je možné, že navštívíte stránku, které je úplně nová a bezpečnostní systémy ji ještě nestačily zaregistrovat.
Jak poznat rizikový obchod?
Než někde nakoupíte, ověřte si několik detailů, které vám pomohou odhalit rizikový obchod.
❌Nemá na stránkách kontaktní údaje
❌Nemá na stránkách obchodní nebo reklamační podmínky
❌Nabízí zboží až příliš levně
❌Nemá žádné recenze nebo často zmiňují nekorektní jednání
❌Texty jsou plné chyb a překlepů
❌Vypadá jako vygenerovaný od AI
❌Umožňuje jen platby kartou předem
Pokud si nějakým obchodem nejste jistí, můžete si jej ověřit v seznamu České obchodní inspekce na stránkách www.rizikove.cz.
Shrnuto, podtrženo:
- Pokud vám zboží z e-shopu nedojde a platili jste kartou, můžete platbu reklamovat pomocí tzv. chargeback.
- Chargeback nabízí každá banka. Trvá několik týdnů až měsíců.
- Pokud narazíte na podvod, co nejdříve jej ohlaste, buď Policii nebo České obchodní inspekci.
- Důležité je zaměřit se na prevenci. Používejte antivir, aktualizujte a vybírejte si obezřetně obchody, kde budete nakupovat.