Otestujte se: Poznáte online podvody?

Je důležitější než dřív umět podvody rozeznat. Vyzkoušejte si své znalosti v praxi v našem Kybertestu.
Tereza Malkusová
Total
41
Sdílení

Už v červnu jsme detekovali stejný počet phishingových útoků jako za celý loňský rok. Počet vishingů, tedy falešných telefonátů, se zvýšil šestinásobně. Nemalá část útoků směřuje do bankovního sektoru – cílem útočníků jsou přihlašovací údaje, údaje z platební karty nebo se vás pokoušejí přimět ke stažení nějaké podvodné aplikace. Podle České bankovní asociace se 86 % útoků podaří zastavit. Ale ve zbývajících případech dochází ke značným ztrátám.

Spojili jsme se proto s Českou bankovní asociací (ČBA) a Policií ČR a připravili jsme Kybertest. Na praktických příkladech si můžete otestovat, zda poznáte všechny moderní podvody.

Představte si, že jste si právě vytvořili účet u nové Rodinné banky a chcete se přihlásit do internetového bankovnictví, pořídit si aplikaci  – jednoduše začít využívat služby naplno. V testu bude vybírat pole, která vám připadají podezřelá. Na konci se dozvíte své skóre i správné odpovědi.

Jak jsou na tom Češi s bezpečností?

Své znalosti podle dat přeceňujeme. ČBA každý rok měří Index kyberbezpečnosti, kdy lidé odpovídají na dotazy, jak hodnotí své znalosti, zda se setkali s konkrétními hrozbami a podobně. Vloni klesl na 61 %, třetina Čechů dokonce nedosáhla ani 50% úspěšnosti. Letošní měření nás teprve čeká.

Jedna věc je, jak hodnotíme své znalosti, a jiná je praxe. Kybertest tedy na podzim zkoušeli respondenti v rámci průzkumu. A dosáhli úspěšnosti jen 41 % – tedy podstatně méně, než sami deklarovali. Navíc pouhé 1 % Čechů dosáhlo v testu výsledku nad 81 %. Úspěšnost se odvíjí od věku i vzdělání – mladí a vzdělaní lidé dosahují o něco lepších výsledků. Je tedy důležité o hrozbách mluvit a sledovat třeba aktuální doporučení vaší banky.

Nejzákeřnější hrozba? Vishing

Kromě intenzivnějších útoků, začali podvodníci v loňském roce používat tzv. vishing. Jde o podvodný telefonát, kdy se útočník vydává za nějakou autoritu – třeba technickou podporu, bankéře, dodavatele nějaké služby. Cílem jsou obvykle nějaké vaše údaje nebo přístup do nějakého systému v práci.

Vishingový telefonát můžete obdržet i v noci. Útočník sází na to, že rozespalí nebudete tak obezřetní.

Počet vishingových útoků na klienty českých bank se v roce 2020 pohyboval v nízkých stovkách, přičemž úspěšní byli útočníci zhruba ve čtvrtině případů. Podle dat ČBA letos počet útoků prudce stoupl (byť už nejsou tak úspěšné).

Útočníci zneužívají také toho, že telefon, který by z vás lákal heslo do internetového bankovnictví nečekáte. S podvody se ale setkáváme i v SMS nebo chatovacích aplikacích.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Mohlo by vás zajímat