Influenceři jsou dnes celebrity stejně jako zpěváci nebo herci, a stejně tak jsou mezi nimi ti úspěšnější, ti na vzestupu a rádoby hvězdičky. Obecně jako influencera označujeme populárního uživatele na sociální síti, který má hodně sledujících či odběratelů (followerů). Svými příspěvky tak může významně ovlivnit názory a chování ostatních (pojem pochází z anglického slova influence=ovlivnit).
Podle platformy můžeme mluvit o youtuberovi či instagramerovi. Dále můžeme influencery dělit podle oboru, kterému se věnují. Zpravidla začínají komentovat jen jednu oblast, která je jim blízká. Často jsou to počítačové hry, filmy, hudba, líčení, ale také literatura, věda, ekologie nebo veganství.
Influencerství není žádná novinka posledních let. Děti v každé době hledaly v dospívání vzory, se kterými by se mohly identifikovat. Dříve to byly třeba románové postavy. Dnes se liší jen typ média, kde influencery lze sledovat a také to, že je lze sledovat 24 hodin denně. Není nutně pravda, že influenceři jsou také teenageři. Z podstaty definice patří mezi influencery i Jaromír Jágr nebo Zdeněk Svěrák a další známé osobnosti.
Co influenceři sdílí?
- Fotografie – například na sociální síti Instagram a SnapChat. Může se jednat ofotky sebe sama (selfies), nějakých recenzovaných výrobků, složité koláže i grafiku.
- Blog – je webová stránka (autorem je blogger), pokud se mu autor věnuje, může to být plnohodnotný magazín, kde čtenář pravidelně najde nové zajímavé články, někdy i s fotografiemi a videi.
Obsah, tedy téma blogu, může být různý, od úvah o společnosti přes vědecké články, praktické tipy, deník až po školní nebo firemní blog. Blog obvykle umožňuje komentování, hodnocení a sdílení jednotlivých příspěvků, což zvyšuje jejich sledovanost a možnost jejich ovlivnění veřejnosti. - Videa – to se týká zejména sítě YouTube a TikTok. Témat mohou být desítky, existují i specifické formáty (jako živé přenosy, reakce, rozhovory s dalšími osobnosti digitálního světa).
Jakou sílu má influencer?
Influenceři jsou pro své fanoušky do jisté míry vzory životního stylu, krásy, často od nich děti přejímají názory. Toho lze využít v dobrém slova smyslu a mluvit o sebepřijetí, humanitních ideálech, morálních hodnotách, ekologickém či zdravém životním stylu, stejně jako zneužít k šíření nenávisti (příkladem mohou být někteří politici).
Někteří se zaměřují na pozitivní vnímání svého těla a sebe hodnotu. Vytváří tak protipól k perfekcionismu nebo trendy štíhlosti. Nejde ale o narcismus. Dnešní děti jsou neustále vystavené dokonalým tvářičkám, a často kvůli tomu sami na sebe kladou nerealistické nároky.
Tito influenceři pak také mluví o svých selháních, jaké to je čelit nenávistným projevům nebo šikaně, psychickým potížím, rozchodům, vlastním obavám a o tom, jak se s tím vyrovnali. Podobné příspěvky mohou dětem pomoci, aby se nestyděly za to, co prožívají a co je trápí. Samozřejmě nelze brát jejich slova jako svatou pravdu nebo univerzální rady.
Nekupte to: Influenceři a reklama
Řada značek s influencery spolupracuje při propagaci svých výrobků. Pro tvůrce videí a fotek je to vítaný zdroj příjmů. Fanoušek influencerovi důvěřuje a proto je pravděpodobnější, že bude propagaci věřit. Můžete narazit na reklamu na prakticky cokoli – od módních oděvů a kosmetiky, přes technické vybavení, až po výživu či doplňky do domácnosti.
V takovém případě by vždy měl příspěvek obsahovat označení, že jde o placenou spolupráci (často jako #promo, #spolupráce, #sponzor apod.). Sociální sítě vyžadují v podmínkách používání podobné označení placené spolupráce, ne všichni to ale respektují.
Vysvětlete dětem, že některé příspěvky, mohou být pouhou reklamou. George Clooney taky dost možná nepije kávu Nespresso, ačkoliv vystupuje v reklamě. Pokud idol dětí doporučuje nějaký produkt, buďte zdravě skeptičtí (ale ne kritičtí) a ukažte dětem, jak si i jinde ověřit, že výrobek je skutečně tak kvalitní.
Proč je důležité zachovat si kritické myšlení?
Na sociálních sítích se čím dál častěji objevují stylizované a vyretušované příspěvky nebo prototypy úžasných životů a dokonalých vizáží jiných uživatelů a influencerů. Každý teenager si vybaví takové fotografie a videa. A neplatí to nutně jen o profilech populárních hvězd, ale i obyčejných kamarádů ze školy. Dětští uživatelé sociálních sítí mohou nabýt dojmu, že ve světě jejich idolů neexistují žádné problémy.
Dokonalé profily jsou často jen veřejnou image. Influenceři jsou také občas nešťastní a nedokonalí.
Kritické smýšlení je velice důležité. Upozorněte děti, že řada celebrit používá Photoshop a další retušovací nástroje, aby vyvolali dojem falešné dokonalosti. Vysvětlujte, že je přirozené, že každý chce vypadat před ostatními skvěle, ale že i slavné hvězdy mají nějaké ty vady na kráse.
Mimochodem v některých průzkumech už děti uvádějí jako vysněnou profesi právě influencerství. Pokud máte dítě s takovými ambicemi, vysvětlete mu, že jde o náročnou profesi. Influenceři musejí své profily spravovat 7 dní v týdnu, bez víkendů či dovolených. Musejí neustále pracovat na své image, a to je extrémně náročné.
Zůstat sám sebou, Instagramu navzdory
Všichni jsme jako děti měli vzory, ke kterým jsme vzhlíželi. A přiznejme si, že občas tyto vzory byly i dosti povrchní. Influencer ale také nemusí být vždy dokonale oblečený a zábavný, může být také znuděný, v depresi a obyčejný. Obvykle však v takové situaci nefotí ani nenatáčí videa. Když děti podlehnou tomuto zkreslení a neuvědomí si to, mohou mít pocit, že nejsou dost dobré nebo výjimečné. Připomeňte jim, že řada celebrit získala svou reputaci právě díky odlišnosti.
Jak vybrat influencera?
Dětem ovšem do výběru profilů, které chtějí sledovat, nemluvte. Zkuste to naopak: Založte si profil a síť si vyzkoušejte. Začít můžete sledováním osobností, které vám jsou sympatické – mohou to být klidně operní pěvci, politici nebo třeba oblíbený spisovatel. A nechte si od svých potomků doporučit , kdo se líbí jim. Možná zjistíte, že na té samé síti dokážete také strávit celé hodiny sledováním opravdu zajímavých věcí.
Ptejte se jich, proč je fascinuje ten který influencer – možná má neotřelé názory, zajímavý módní vkus nebo točí skvělé makep-up tutoriály nebo trefně komentuje společenské dění. Snažte se nekritizovat jejich oblíbence, ale opravdu se zajímat.
Dáme vám ještě profi tip: pokud si zakládáte profil na jakékoli síti, nenuťte své děti, aby si vás přidávali do přátel a obecně se raději držte zpátky, abyste je nepřiváděli do rozpaků. Bohužel rodičům puberťáků nezbývá než se obrnit trpělivostí a shovívavostí.
Článek je součástí projektu Safer Kids Online
Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.