Vliv reklam na děti: Proč je důležité naučit se kriticky myslet?

Reklamami jsme obklopeni denně. Děti tak mohou vidět inzeráty na nevhodné zboží, reklamy s falešnými odkazy nebo na podvody všeho druhu. Jaký vliv mohou reklamy mít a jak děti chránit?
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

V dnešním digitálním světě se reklamám prakticky nelze vyhnout. Od vyskakovacích reklam při každodenním surfování až po záludné promované příspěvky na oblíbených sociálních sítích. Vliv reklamy na dětské vnímání obvykle podceňujeme a přehlížíme, vždyť jsme si sami zvykli inzerci ignorovat (v marketingové hantýrce dokonce existuje pojem bannerová slepota).

Výzkumy ukazují, že   reklamy ovlivňují mladistvé více než dospělé, hlavně proto, že jejich mozek se ještě vyvíjí. Když si uvědomíte, že průměrný teenager stráví u obrazovek více než 8,5 hodiny denně, dokážete si představit, kolik reklam denně asi tak uvidí. Proč bychom měli vůbec vliv reklamy na děti řešit?

#1 Normalizují nevhodné chování

Jedním z nejzřetelnějších rizik je vystavení dětí nevhodnému obsahu, produktům a službám. Zkrátka si jako rodiče nepřejeme, aby pop kultura vytvořila v dětech pokřivený smysl pro to, co je správné a co ne.

#2 Pokřivuje vnímání reality

S nárůstem počtu influencerů na sociálních sítích zobrazují reklamy často idealizovanou verzi reality. Obzvláště v podání oblíbených online tvůrců mohou děti sdělení z reklam vnímat nekriticky. Například díky softwaru pro úpravu obrázků, umělé inteligenci a množství filtrů mohou být mladí lidé pravidelně vystaveni zkreslené představě o tom, jak by “měli” vypadat, co by “měli jíst”, jak by se “měli” chovat a co by “měli” sdílet online.

Takové zkreslení může vést k nesplnitelným nárokům na sebe sama, nízkému sebevědomí a pokřivenému chápání společenských norem. V minulosti například Instagram doporučoval dětem profily, které propagovaly extrémní hubnutí.

#3 Podporuje zlozvyky

Více než 85 % dospívajících je vystaveno reklamám na nezdravé potraviny na Instagramu, Facebooku a Twitteru. Podle výzkumu častější sledování takové reklamy přímo souvisí se zvýšenou konzumací potravin s vyšším obsahem soli, cukru a tuku.

Problémem nejsou jen reklamy na nezdravé potraviny: ale také ty na alkohol a tabákové výrobky, které jsou na různých platformách propagovány plíživě.  Čtvrtina mladistvých do 17 let nějakou takovou reklamu viděla.

#4 Propaguje rizikové nákupy v aplikacích

S reklamami se lze běžně setkat také v mobilních hrách a dalších aplikacích. Řada z nich je naprosto korektní, propaguje další aplikace a díky nim vývojáři mohou danou hru nabízet ke stažení zdarma a financovat další vývoj.

Pozor byste si měli dát na tzv. mikrotransakce.  Jde o nákupy herních žetonů, bodů a dalších vylepšení za nižší desítky korun. Ačkoli se tyto nákupy mohou zpočátku zdát neškodné, mohou se rychle stupňovat a v důsledku stát rodiče i tisíce korun.

Přímo ve hře jsou takové nákupy propagované, umožní totiž rychleji hru dohrát. Je to docela lákavé i pro dospělé. Často nakupujete nějaké herní mince, takže v kontextu hry přemýšlíte, jak je využijete, ale už ne nad kurzem ke koruně.

#5 Odkazuje na weby zlodějů

Některé reklamy mohou představovat významné riziko pro ochranu soukromí. Může se jednat o specifické bannery, obrázky nebo mikrostránky, které vytvořili kyberzločinci. Typicky takové reklamy vedou na podvodné stránky, které z vás vylákají peníze nebo osobní údaje.

Bohužel na ně narazíte i na běžných webech jako YouTube nebo třeba zpravodajské portály.

Ukázka podvodné reklamy na investice bitcoinů.

Ukázka podvodné reklamy na investice bitcoinů.
Ukázky podvodné reklamy na investice bitcoinů.

Tyto ukázky vedou na phishingové stránky, které propagují falešnou bitcoinovou burzu. Jak vidíte, útočníci zneužívají jména známých osobností. Jakmile se zaregistrujete, přijdete o peníze a osobní údaje.

Přečtěte si také: Jak fungují bitcoinové podvody

Jak děti před nefér reklamou chránit?

Studie ukazují, že teenageři jsou vůči reklamě zranitelnější ale také, že ani větší znalosti o reklamě dospívající před vlivem reklamy neochrání. Navíc mají mladí lidé často problém internetovou reklamu identifikovat. Například na sociálních sítích musíte dle pravidel každý sponzorovaný příspěvek jako influencer patřičně označit. Řada influencerů to ale nedělá.

Není ale nutné rovnou zahodit flintu do žita a doufat, že děti nějak internetem proplují. Základní prevencí je otevřený dialog. Bavte se společně o rizicích reklamy, i tom, že zobrazuje nadsázku (nikdo nečeká, že vám doopravdy pití Redbullu dá křídla, ale věříme, že po zázračném nápoji shodíme 30 kg).

Budujte v dětech zdravou skepsi. Kyberútočníci totiž vydělávají na našich emocích a touhách. Pokud se od mala budeme učit nejdříve kriticky zhodnotit nabídku, nebudeme tak snadný terč.

Povídejme si s dětmi
o technologiích...

... protože, kde panuje důvěra, tam je i online bezpečno. Stáhněte si ZDARMA konverzační karty, které vám pomohou otevřít složitá témata.

CHCI KARTIČKY

Před reklamami, které vedou na rizikové phisingové stránky, děti ochrání bezpečnostní program. Ten nainstalujte od všech zařízení, které děti používají. ESET například úzce spolupracuje také s Českou obchodní inspekcí, naše antiviry tak děti upozorní i na rizikové e-shopy.

Částečně mohou pomoci také nástroje rodičovské kontroly – můžete v nich totiž filtrovat obsah a čas u internetu. A co je podstatné, můžete v nic také omezit výdaje dětí nebo zablokovat zcela nákupy v aplikacích.

Manuál: Jak nastavit rodičovskou kontrolu v systému Android

Manuál: Jak nastavit ESET Parental Control

Reklamě se online vyhnout nedá. To díky ní můžeme spoustu služeb využívat bezplatně. Je ale potřeba přemýšlet kriticky nad tím, co nám ukazuje. To platí zejména na sociálních sítích, kde může být samotné rozpoznání placené propagace tvrdý oříšek. Pokud máte pocit, že nějaký influencer mluví až moc o produktech či službách, je lépe jej přestat sledovat, než být denně bombardovaný neupřímnými recenzemi.

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat