Češi na Vánoce technologie odkládají

Vánoce v Česku: jsme digitální nadšenci, nebo tíhneme k tradicím?

Štědrovečerní pohádka, fyzické dárky a omezování technologií – přečtěte si, jak dopadl průzkum mezi českými uživateli o využívání technologií o Vánocích.
Lucie Mudráková
Total
0
Sdílení

Patříte mezi zastánce moderních, digitálních Vánoc, nebo se raději přikláníte k jejich tradičnímu pojetí? Právě na české zvyky jsme si posvítili v nejnovějším průzkumu o využívání technologií o Vánocích. A vypadá to, že jsme v této otázce v Česku rozděleni přesně na dvě poloviny – technologie stejně jako minulý rok využívá během Štědrého dne polovina z nás prakticky stejně, jako by se jednalo o běžný den.  

Na téměř dvojnásobek (z 15 % na 27 %) se letos však zvýšil podíl těch, kteří technologie na Štědrý den omezují. Na druhé straně už tolik nemáme v oblibě digitální půst – zatímco minulý rok se k digitální očistě hlásil každý desátý z nás, letos to byla pouze 2 %. 

Sociální sítě se snažíme omezit 

Oproti minulému roku se zvýšil počet lidí, kteří vůbec nevyužívají sociální sítě během Štědrého dne. Letos téměř pětina (19 %) lidí uvedla, že sociální sítě 24. 12. vůbec nevyužívá – jedná se především o muže a o lidi nad 55 let. Pouze 7 % procent uživatelů do 34 let uvedlo, že sociální sítě nepoužívá, zatímco u lidí starších 55 let tuto odpověď uvedlo až 27 % dotázaných. 

Naopak třetina z nás sociální sítě nijak neomezuje a používá je i během Štědrého dne naprosto stejně, jako v jiné dny. Nejvíce jsou na sítích lidé ve věku 25-34 let (46 %). 

S telefonem v ruce nevečeříme 

Většina z nás se přiklání k tomu, že by měl telefon zůstat o štědrovečerní večeři mimo slavnostní tabuli. Dvě třetiny dotázaných uvedly, že ho během večeře skutečně nemají u stolu. Pouze 7 % uživatelů říká, že se pro ně nic nemění a telefon využívají jako v jakýkoliv jiný den. 

Když už uživatelé telefon u stolu mají, nejčastěji jako důvod uvádějí pro případ nouze anebo k focení a filmování.

Na dárky si chceme hlavně sáhnout 

Převážná většina z nás kupuje pod stromeček fyzické dárky (73 %), a to se týká především mladších generací. Necelá pětina (17 %) pak preferuje peněžní dary a zde je to přesně naopak – obálku s penězi jako dárek k Vánocům volí především uživatelé ve věku 75 a více let. Jen 1 % dotázaných uvedlo, že vybírá dárkové poukazy nebo digitální dárky 

Pouze 4 % dotázaných dárky nikdy nedává. Častěji nedávají dárky muži (6 %) než ženy (1 %). Ženy (76 %) naopak ještě více volí variantu fyzických darů než muži (70 %) 

Češi kupují především dárky nové. Dárky z druhé ruky daruje velmi malá část z nás. Oproti minulému roku však mírně přibylo těch, kteří dárky vyrábí sami. 

Pohádku na ČT nebo radši Netflix? 

Nejraději sledujeme vánoční pohádky a filmy v přesný čas uvedení, a to rovnou dvě třetiny z nás – ať už patříme k mladé generaci, nebo k té starší. Častější byla tato odpověď například u lidí, kteří jsou doma sami s dětmi (78 %). 

Mírně se však zvýšila popularita sledování pohádek zpětně. Obecně není mnoho těch, kdo by si na Štědrý den nepustili ani jednu pohádku. Pouze 14 % dotázaných uvedlo, že nesleduje vůbec nic. Stejně, jako minulý rok, potvrdilo 3 % dotázaných, že si najdou jinou zábavu online.  

Mohlo by vás zajímat:
Proč si nechat heslo k Netflixu pro sebe?

V Česku jsme štědří k potřebným, pozor ale na podvody 

V otázce obdarování nějaké z charitativních organizací jsme rozděleni přesně na dvě poloviny – oproti minulému roku ale o něco přibylo těch, kdo o Vánocích přispívají. Nejvíce lidí (15 %) stále preferuje zakoupení konkrétního zboží, následuje darování hotovosti na ulici a jednorázová dárcovská SMS. 

Oproti minulému roku mírně přibylo lidí, kteří si charitu vůbec neověřují, protože věří mediálně známým organizacím. 


Zatímco minulý rok důvěru bez prověření uvádělo 52 % lidí, v letošním roce již 58 %. Častěji se to týká žen (62 %) než mužů (51 %). 

A co na to říkají experti na kybernetickou bezpečnost? 

„Solidarity během adventu bohužel zneužívají i podvodníci, kteří mohou vytvářet falešné sbírky nebo podvržené QR kódy, platební brány či kopie webů známých charit. Pokud přispíváte přímo na webu charity, ujistěte se, že se jedná o její oficiální stránky. Neklikejte na náhodné odkazy z e-mailů, příspěvků na sociálních sítích či ve vyhledávačích, zadávejte adresu webu raději ručně. U seriózní charity můžete také požadovat vystavení potvrzení o daru,“ říká Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti ze společnosti ESET.

Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 1. a 10. prosincem 2023 vyplnilo 947 respondentů ve věku 18 a více let.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat