Na chytrém telefonu nakupujeme stále častěji, ale neřešíme jeho ochranu, Při nakupování je pro nás důležitá osobní zkušenost a značka e-shopu

Češi a nákupy v e-shopech: Jak jsme na tom s bezpečností?

Na chytrém telefonu nakupujeme stále častěji, ale neřešíme jeho ochranu. Při nakupování je pro nás důležitá osobní zkušenost a značka e-shopu, s podvodem se setkalo už osm procent z nás.
Lucie Mudráková
Total
0
Sdílení

I letos jsme před Vánoci téměř všichni nakupovali online. V průzkumu mezi českými uživateli, který byl zaměřený na online nakupování v e-shopech, a který provedla v listopadu společnost ESET ve spolupráci se Seznam.cz, to potvrdilo 98 % dotázaných. Zatímco nejčastěji nakupujeme přes své notebooky, více než polovina z nás využívá ke svým online nákupům i chytrý telefon nebo stolní počítač. Nejméně pak využíváme tablet, uvádělo ho jen 14 % dotázaných uživatelů.

U zařízení ovšem příliš neřešíme jejich zabezpečení. Antivir uživatelé používají nejčastěji na notebooku (76 %), méně častěji na osobním počítači (65 %) nebo chytrém telefonu (59 %). Tablet chrání jen čtvrtina uživatelů (27 %).

Případy kybernetických hrozeb přitom mluví jasně. Letošní rok se u nás nejčastěji vyskytoval spyware, hlavní hrozba pro operační systém Windows, a bankovní malware Cerberus, který cílí na uživatele platformy Android. Zabezpečení našich zařízení bychom tak rozhodně neměli brát na lehkou váhu.

Zajímá vás, co při online nakupování nepodcenit a jak nenaletět podvodníkům? Podívejte se na naše video:

Jak jsme na tom s hesly?

Téměř polovina uživatelů (45 %) stále používá stejné nebo podobné přihlašovací údaje ke svým účtům v různých e-shopech. Hesla jsou v České republice nejžádanějším cílem kybernetických útoků. Z jiných průzkumů navíc vyplývá, že na správu hesel tak trochu rezignujeme.

Uživatelé si obvykle tvoří slabší a krátká hesla, které si mohou dobře pamatovat, využívají k tvorbě hesel oblíbené logické posloupnosti nebo své osobní údaje a používají jedno heslo pro stejné služby, jako je právě online nakupování nebo účty na sociálních sítích. A to vše bohužel zvyšuje riziko, že se útočníci dostanou k jejich osobním údajům.

Značka a osobní zkušenost vítězí

Při výběru e-shopu je pro uživatele nejdůležitějším kritériem dřívější dobrá zkušenost s obchodem, podmínky nákupu, a zda máme důvěru v jeho bezpečnost. Důvěryhodnost přitom nejvíce hodnotíme právě podle osobní zkušenosti (83 %), síly značky (72 %) a recenzí (63 %). Naopak lokalita obchodu, dovoz zdarma nebo nejnižší cena zboží nemají na výběr e-shopu dle průzkumu zásadní vliv.

U bezpečnostních prvků pak zhruba 36 % z nás kontroluje především šifrovanou komunikaci (https). Webové prohlížeče ji typicky vyznačují pomocí ikony zámku na začátku adresního řádku.

U bezpečnostních prvků při online nakupování kontrolujeme především šifrovanou komunikaci
Bezpečný web, který využívá šifrování podle ikony zámku

Hlavním způsobem platby v e-shopech zůstává online platba kartou. V průzkumu tuto možnost uvádělo více než 67 % dotázaných uživatelů. Dále následuje také platba při osobním vyzvednutí a platba převodem z bankovního účtu. S ohledem na bezpečnost plateb má většina z nás na kartě nastavený limit a využívá při placení dvoufázové ověření, a to buď prostřednictvím aplikace, nebo SMS kódu.

Najčastěji pltíme v e-shopech online pltaební kartou

Zhruba 16 % dotázaných však uvedlo, že sdílí platební kartu v rámci rodiny. Doporučení bezpečnostních expertů je ale jasné. Ideální je mít oddělený účet s vlastní kartou pouze pro online platby, se kterou nemáte přístup ke všem svým financím. Nově lze vyžívat také jednorázové virtuální platební karty, které jsou funkční pouze pro jednu konkrétní platbu.

S podvodem se setkalo přes 8 procent z nás

Přes 8 % z nás má vlastní zkušenost s krádeží, která souvisí s nakupování nebo platbou v e-shopu. Většinou se jedná o zkušenosti staré dva roky až pět let a jednalo se nejčastěji o částku do 5 000 korun. Dotázaní uživatelé také uvedli, že skoro vždy incident reklamovali, své peníze však dostali zpět v necelých 70 % reklamací.

Online nakupování v roce 2021 z pohledu České obchodní inspekce:

Na Českou obchodní inspekci se v letošním roce obrátilo, jen do konce listopadu, již více než 6 500 nespokojených spotřebitelů právě kvůli e-shopům. Stížnosti se letos týkají nejčastěji webů, které se prezentují jako jakési nákupní galerie, které dle obchodních podmínek provozuje prodejce z Číny. To spotřebitel bez bližšího zkoumání obchodních podmínek netuší a domnívá se, že nakupuje od českého obchodníka. Předměty stížností jsou jednak na nedodání zboží, či na dlouhé, i několikaměsíční doby dodání. Doručeno bývá také zboží jiné než očekávané kvality. Stížnosti se dále týkají také nemožnosti odstoupit od smlouvy do 14 dnů, nebo zamítnutí reklamací dodavatelem v Číně. Všechny rizikové weby eviduje ČOI na www.rizikove.cz.

Průzkum společností ESET a Seznam.cz se uskutečnil formou online dotazníku mezi 23. a 29. listopadem 2021.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Mohlo by vás zajímat