Jak děti edukovat o bezpečnosti, aniž bychom je děsili?

jak zakázat nebezpečné výzvy na tiktoku

Jděte za dětmi do jejich světa. A naslouchejte, zákazy je totiž neochrání.

Mnoho rodičů považuje internet za velmi nebezpečné místo a snaží se maximálně oddálit setkání svých dětí s technologiemi. Podobně jsou silnice také nebezpečné, ale stejně učíme děti jezdit na kole a pohybovat se v provozu. V obou případech je velmi důležité vštípit dětem základní pravidla bezpečnosti.

Jenže jak mluvit s dětmi o rizicích internetu tak, abychom je neděsili, ale věcně jim vysvětlili rodičovské obavy? Jak toto téma otevřít tak, aby děti naslouchaly a informace nešly jedním uchem tam a druhým zase hned ven?

Pokud chci, aby byly rozhovory s dítětem o rizicích internetu bezpečné pro obě strany, tak je důležité začít už v raném věku. Nemusíme začínat s kyberbezpečností, ale třeba obecněji mluvit o příjemném a nepříjemném kontaktu v reálném světě. Například: Všímám si, že se ti nelíbí, když tě někdo pevně objímá. Je v pořádku říct ne, pokud se ti to nelíbí. Postupně můžeme přejít k tomu, zda dítě v předškolním věku dokáže v reálném světě rozlišit cizí, známé a blízké osoby. A až poté se můžeme dostat k hovorům o kyberbezpečnosti. Díky podobným tématům si od útlého dětství s dítětem budujeme bezpečné prostředí. Povzbuzujte dítě v tom, aby s vámi mluvilo o věcech, které se mu na internetu i mimo něj nejen líbí, ale také nelíbí, nebo ho překvapily či rozrušily,“ radí psycholožka Kamila Ryšánková.

Bezpečnost na internetu je totiž velmi provázána i s tou ve fyzickém světě. Pokud bychom se v obou světech chovali stejně, riziko by bylo vlastně velmi malé.

Pokud máte doma dospívající dítě a takové hovory jste doma ještě nevedli nebo jako rodič máte proti internetu výhrady, začněte tím, že vám dítě ukáže, co ho zajímá. Nechte si vysvětlit co rádo dělá na internetu, jaké influencery sleduje, jaké hry hraje. A následně se aktivně zajímejte o tyto koníčky – tedy, co na dané hře dítě baví, s kým se díky tomu poznal, co mu to dává. Bez ponižování, výčitek, zesměšňování nebo kritiky. To vytvoří dobrý základ pro další otázky zaměřené na rizika v internetovém prostoru.

Vědkyně Michaela Slussareff, autorka průvodce Hry, sítě, porno, zdůrazňuje, že máme děti naučit s technologiemi zacházet, protože technologie nezmizí a je potřeba mít k nim zdravý vztah. Cílem výchovy by nemělo být za každou cenu děti ochránit před pornografií nebo střílečkou, ale dodat jim sílu takový obsah vypnout.

Cizí lidé děti online neohrožují

Na internetu jsou tři rizikové skupiny uživatelů, které děti mohou ohrozit. Cizinci jsou tím procentuálně méně častým.

Hrozby pak může rozdělit na digitální (tedy malware, phishing) a sociální (jako vydírání či manipulace). Před digitálními hrozbami ochráníte děti vlastně snadno. Nainstalujte do všech zařízení, ze kterých se lze připojit k internetu kvalitní bezpečnostní program. Ten by měl zablokovat hrozby, i když dítě na něco rizikového klikne. Důležité je, aby nikdy antivir nevypínaly a pravidelně jej aktualizovaly. Se sociálními hrozbami je to složitější.

Děti mohou na internetu čelit nevybíravým poznámkám od vrstevníků, nevyžádaným zprávám, manipulaci či dokonce vydírání. V takovém případě by nejen měly vědět, jak na takovou komunikaci reagovat a jaké možnosti pro ukončení, blokování nebo nahlášení komunikace jim daná aplikace nabízí, ale také na koho se obrátit, pokud situace zajde příliš daleko,” vysvětluje Vladimíra Žáčková, naše bezpečnostní expertka.

Zákaz internetu k bezpečí nepovede

Odborníci na bezpečnost i psychologové se shodují, že klíčová pro zajištění bezpečnosti dětí na internetu je otevřená komunikace. S dětmi je třeba mluvit o obavách rodičů, rizicích a opakovaně vysvětlovat důvod, proč doma chcete nastavovat nějaká pravidla.

Zákazy obecně nejsou cesta. Děti si k technologiím cestu najdou ve škole nebo u kamarádů. Spíše bych doporučila s dětmi mluvit o tom, proč nějaká pravidla doma máme. Setkávám se i s tím, že rodiče nainstalují aplikaci, která limituje čas a obsah, a tím považují problém za vyřešený. Takový software je ale vhodnější spíše pro menší děti. Velmi důležité je mít domluvená pravidla, se kterými rodič i dítě souhlasí,“ navrhuje Žáčková.

Cílem rodičů by nemělo být dítě vyděsit. Vhodnější je zvolit proaktivní přístup, aby se dítě naučilo v online světě pohybovat a zároveň si bylo vědomé možných rizik. Doporučujeme dětem informace podávat v menším množství, ale za to pravidelně a častěji. S dítětem probírejte řešení, které by nebezpečná situace v online světě mohla mít. Nechte dítě navrhovat možnosti, jak by si se situací mohlo poradit.

S dítětem můžete některé situace zkoušet doma tak, že dítě například přizvete k sobě v momentu, kdy obdržíte nevyžádaný e-mail a ukážete jej dítěti, aby vědělo, jak vypadá a zeptáte se na jeho názor, co s tím lze udělat. Rovnou mu můžeme vysvětlit, jak to funguje, pokud si třeba zaviruje počítač. U sociálních sítí zase lze ukázat, když nám rodičům přijde žádost od člověka, kterého vůbec neznáme a společně můžeme prozkoumat, co je na takovém chování zvláštní. Zkoušet můžete i konkrétní modelové situace – „Co bys dělal, kdyby ti cizí člověk napsal, že by chtěl vidět tvoje nahé fotografie?“,“ navrhuje Ryšánková. „U menších dětí jde připodobnit třeba heslo například klíčem k domovu, který by taky cizímu člověku nedal nebo si pomoct pohádkami.

Ukázka ze hry Interland – skvělé pomůcky pro trénování znalostí o bezpečnosti na internetu.

Jak vysvětlit dětem kyberbezpečnost?

Vezměte si na pomoc dětem uzpůsobené zdroje. Jednak mívají hezké grafické zpracování a jednak vysvětlují poměrně komplexní problémy dětem dostatečně zjednodušeně.

Hry, povídky nebo seriály jednoduše zajmou děti víc, než „kázání“ rodičů. Existuje jich opravdu hodně, velká část i v češtině. Za vyzkoušení stojí třeba tyto:

Manuál: jak mluvit, aby děti poslouchaly

V prvním kroku je vhodné být informovaným rodičem. Pokud s dítětem chceme mluvit o bezpečnosti na internetu nebo sociálních sítích, tak musíme vědět, jaká nebezpečí na nich hrozí a jak se jim bránit.

Je taky důležité počítat s tím, že jiné budou rozhovory s dítětem, které se na internetu teprve začíná pohybovat, a s dospívajícím, který už se v technologiích pohybuje jako ryba ve vodě.

U mladších dětí je dobré společně nastavit pravidla fungování. Příkladem může být, že na internet nikdo z naší rodiny neudává přesnou adresu, datum narození, místo, kam dítě chodí do školy, a další citlivé údaje, podle kterých by nás někdo mohl dohledat. Zařízení, na kterém tráví dítě čas na internetu, by mělo být na viditelném místě a rodiče by do něj vždy měli mít přístup. Je vhodné u menších dětí popisovat, k čemu teď jako rodič používám telefon nebo počítač. A pokud mi něco na mém vlastním telefonu nebo počítači přijde rizikové, tak to před dítětem zmínit a okomentovat, že něco takového teď řeším.

Pokud si dítě přeje založit profil na sociální síti dříve, než s tím my rodiče souhlasíme nebo je povolený věk pro založení účtu, tak dítě v první řadě oceňte za to, že za vámi s tímto tématem přišlo.

Nechte navrhnout možnosti vaše dítě. Společným řešením může být domluva na společném účtu nebo na účtu dítěte, ke kterému má rodič přístup. Případně dítěti vysvětlete, z jakého důvodu si založení jeho profilu na sociální síti nepřejete.

U dospívajících se nebojte ptát, jak funguje sociální síť, na které se pohybuje. Ptejte se na soukromí. Když na dítě vybafnete: „Okamžitě si smaž kontaktní údaje! Zbláznila ses někam psát tvoje telefonní číslo a bydliště?“, tak pravděpodobně moc velký úspěch mít nebudete.

Lepší je vědět, jak síť vypadá a zda je pro její všechny funkce, které dítě využívá, potřeba uvádět veřejně citlivé informace. Potom už se konkrétně můžete ptát:

Pokud zjistíte, že vaše dítě na internetu dělá něco, co se vám nelíbí nebo vám přijde nebezpečné, tak před rozhovorem s ním se soustřeďte hlavně na zklidnění sebe. Dejte si prostor pro to, si celou situaci promyslet.

Pamatujte, že zákazy, strašení, zesměšňování a ani přesvědčení, že mému dítěti se to stát nemůže, nevedou k prevenci.

Nastavte doma babiččino pravidlo

Nejspíš si budete chtít doma nastavit nějaká pravidla, jak u vás (ne)budete internet využívat. Jak bylo řečeno v úvodu – nejtěžší je ochránit děti před nimi samými a před tím, aby nesdílely zbytečně moc.

Doporučujeme zavést babiččino pravidlo – před tím, než něco sdílíte představte si, že to visí u babičky na lednici. Mohla by být pyšná a zvát si domů jiné stařenky? Ne? Tak to nepatří ani na internet, a to ani do soukromé konverzace.

Nová pravidla jsou výzva, i když jste se na nich shodli doma všichni. Zaměřte se na docenění úspěchů místo, abyste si vyčítali, kde jste selhali.

Exit mobile version