Digitální technologie umožňují dětem rozvíjet kreativitu, budovat si vlastní identitu a zůstat v kontaktu s přáteli. Dost možná právě teď vaše děti objevují možnosti nových telefonů a počítačů, které našly pod stromečkem. A vy možná máte obavu, aby se s nimi naučily zacházet správně, nestaly se závislými nebo nečelily tlaku sociálních sítí.
Pomáhá dodržovat pravidla digitální hygieny. Vyzkoušet je ostatně mohou i dospělí – protože ruku na srdce – i my někdy bojujeme s tím, jak telefony používat zdravě.
#1 Nastavte si co nejdříve jasné hranice
Hranice jsou mantrou moderní výchovy. A platí to i pro technologie. S věkem se pochopitelně budou měnit a posouvat.
Pravidla pro technologie si vytvořte společně. Měly by vyhovovat všem – dospělým i dětem.
Nějakou zkušenost mají děti už od nejútlejšího věku – většina rodičů občas dětem pustí pohádku na YouTube. V počátcích ale rodiče detailně dohlížejí nejen na konkrétní obsah, který dítě vidí, ale také na čas, který s online aktivitami stráví. Postupně se osamostatňují, to ale neznamená, že byste nad tím, co děti online dělají, neměli mít kontrolu.
Okolo 11 let se stává myšlení dětí abstraktnějším. To v praxi znamená, že do té doby jsou mnohem náchylnější k manipulacím nebo k tomu nechat se ovlivnit jinými lidmi a influencery či reklamou. Protože všechno co vidí vnímají jen velmi konkrétně, nevnímají například nadsázku. (Ostatně proto se snad každé dítě někdy rozplakalo u pohádky nebo se schovalo před vlkem z Červené karkulky – podobné obrazy jsou prostě v dětské fantazii velmi realistické.) Až v pubertě dokáží děti uvažovat nad tím co vidí racionálněji.
Domluvte se doma na pravidlech, co si děti prohlížet mohou a co už ne. Pomoci vám mohou i rodičovské aplikace, které například pornografii dokáží zablokovat. Děti mají ovšem přístup k zařízení u prarodičů a přátel a je možné, že ty už zabezpečené nebudou.
Proto je velmi důležité, abyste o rizicích s dětmi diskutovali od mala. Děti by měly vědět, že se online setkají se lží, věcmi, které jim nebudou příjemné, podvodnou reklamou, nahotou nebo násilím. Neváhejte jim vysvětlit, proč si myslíte, že něco vidět nemají – možná že i vy sami se při pohledu na nahotu stydíte, bojíte se násilných zpráv a podobně. Neváhejte mluvit o vlastních emocích nebo negativních zážitcích.
Pokud společně na něco narazíte, ptejte se na jejich názory a zkušenosti. Neodsuzujte ani nekritizujte, pokud něco nevhodného uvidí. Díky otevřenému přístupu budou děti vědět, že za vámi mohou přijít kdykoli a s čímkoli.
#2 Jděte příkladem
Zdravému vztahu k technologiím se děti učí od dospělých. To, co uvidí doma, zkrátka považují za normální. Stejně tak dospělí nastavují doma pravidla slušného chování.
Pokud během toho, co vám dítě vypráví o zážitcích z víkendu u babičky, kontrolujete maily, není divu, že časem bude hrát hry na mobilu, až s ním budete chtít mluvit o něčem důležitém vy. Naopak, pokud všichni odkládají doma telefony u jídla, bude to dělat také. Samozřejmě se dost bude proti vaší výchově bouřit, ale to asi i proti čištění zubů. Vy víte, co je pro vás důležité a proč – dětem své důvody vysvětlujte, ale trvejte na nich.
Rodiče v podstatě určují trendy pro své malé děti. Přesněji řečeno, jak je nastaví a kde určí hranice, zůstává na nich.
#3 Naučte děti užívat si technologie svobodně, aniž by byly závislé
Součástí digitální hygieny je také to, kolik času s technologiemi trávíme. V ideálním případě nebudou mít děti pocit, že je bez důvodu příliš omezujete.
Přiměřené používání chytrých zařízení lze přirovnat k zdravé stravě. K životu je vyvážené jídlo plné živin důležité, ale jednou za čas ( třeba na Vánoce) si dopřáváme víc sladkostí. Stejně tak není možné jíst bez přestávky nebo těsně před spaním.

Čas bez technologií dětem i dospělým pomáhá užívat si offline i na internetu a udržuje je psychicky zdravé. Zdravé návyky jim dávají svobodu užívat si vymožeností moderního světa plnými doušky. Závislost totiž vzniká dlouho a pomalými krůčky. Pokud cítí nutkání kontrolovat telefon během každé volné chvilky, moc svobody si neužijí.
Pokud budou děti na telefonu pořád, o svobodu s největší pravděpodobností přijdou.
Doporučuje se nepoužívat žádné obrazovky hodinu až dvě před spaním (tedy ani televizi) a během jídla. Kolik času považujete za přiměřené množství ve volných chvílích, je už na vás.
#4 Zvažte kolik hodin denně chcete počítače používat
Nejspíš se obáváte, aby děti netrávily zbytečně moc času s telefonem nebo u televize. Odborníci obvykle doporučují mezi hodinou až dvěma. Je ale možné, že vám doma bude vyhovovat něco jiného. Přísnější pravidla byste měli uplatňovat pro děti do tří let. Zejména proto, že mozek dětí se teprve vyvíjí a přehršel podnětů je pro ně náročné zpracovat. Ideální jsou spíše kratší intervaly a ukazovat dětem praktické využití zařízení na videohovory s rodinou, nebo si vybírat kratší neagresivní pohádky (staré dobré večerníčky jsou v tomto ohledu skvělé).
Velmi důležité je také to, co přesně dítě online dělá. Učte děti vybírat si hodnotný obsah.
Podle statistik sáhne průměrný člověk po telefonu každých 6 minut a stráví na něm každý den3 hodiny a 15minut. Pro mnoho z nás je to bezmyšlenkový proces. Prostě máte volnou chvilku a nudíte se, tak se podíváte na zprávy nebo Facebook. Zdravější je naučit se sahat po zařízeních vědomě, pokud se chci věnovat nějaké aktivitě – například jdu si zahrát tuto hru, nakoupit tuto věc, vyhledat si nějakou informaci. Pokud toto děti (i dospělí) dokážou, je pro ně mnohem snazší čas u internetu regulovat.
S dětmi je na místě si nastavit, kolik času a kdy během dne smějí telefony či jiná zařízení používat. Děti by ale měly vědět, proč tomu tak je. S nastavením vám pomohou rodičovské aplikace. Mluvte s dětmi o tom, kolik času online tráví. Možná si to ani neuvědomují. Dospělí si mohou čas sledovat sami, například v operačním systému Android to umožňuje funkce Digitální pohoda.
#5 Rovnováha mezi online a offline aktivitami
Čím více jsme na svých zařízeních, tím méně se hýbeme. Online obsah je navíc plný podnětů – to platí zejména pro akční hry nebo sociální sítě. Náš mozek má pak tendenci dostat se do stavu nadměrného vzrušení. Chvíli zase trvá, než se mozek uklidní, a my jsme schopní se soustředit.
Čekat, že po akční střílečce si půjde dítě v klidu udělat úkoly, je nerealistické. Po takovém digitálním výletu je ideální se odreagovat třeba procházkou, sportem nebo jinou offline hrou.
Dnešní sedavý životní styl je velmi důležité vyvažovat pohybem. Nejde jen o relax od intenzivních herních zážitků, děláte to i pro zdravý fyzický vývoj dětí a jako prevenci chorob pohybového aparátu.
Pohybem těla se přirozeně uvolní nahromaděné vzrušení, což dítěti umožní soustředit se na jiné úkoly a činnosti. Kromě fyzických aktivit bychom měli děti podporovat také v tom, aby si našly další offline koníčky, a dbát na to, aby byly v kontaktu se svými přáteli a rodinou i v reálném životě, nejen na internetu.
#6 Vyzkoušejte si správný digitální detox
Digitální detox je mezi dospělými stále oblíbenější. Někteří lidé záměrně nepoužívají chytrá zařízení, aby si odpočinuli a mohli se soustředit na svět offline. Detoxy mohou být různě radikální, pro děti ale nemusejí být vhodné.
Pokud děti nejsou zvyklé dodržovat pravidla digitální hygieny, přinese detox víc škody než užitku. Pokud ho zkusit chcete, řekněte si nejprve, proč.
Bez dobrého důvodu (a tudíž motivace) to nejde. Například se můžeme s dětmi vsadit, kdo vydrží bez technologií nejdéle. Nebo si můžeme vytvořit výzvu a říct si, že chceme společně pozorovat své “digitální choutky” a zjistit, kdy po telefonu saháme nejčastěji. Pokud detox nemá jasný cíl, budou ho děti vnímat spíše jako nesmyslné omezení.
Důležité je v průběhu detoxu také mluvit o tom, co jsme si uvědomili, jaké emoce prožíváme a proč je asi těžké telefon odložit.
Případný detox si dobře načasujte. Během výletu je detox vynikající nápad, během nudného deštivého dne, kdy není v plánu žádná jiná aktivita, to nemusí být příjemný zážitek.
Článek je součástí projektu Safer Kids Online
Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.