Digitální hygiena: 6 pravidel, která byste měli dětem zavést

Hledáte cestu, jak doma nastavit hranice pro používání technologií? Bojíte se závislosti dětí na mobilu? Zkuste naše pravidla digitální hygieny, jejich dodržování prospěje dětem i dospělým.
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

Věděli jste, že průměrný člověk sáhne po telefonu každých 6 minut a stráví na něm 3 hodiny a 15 minut denně. Pro většinu dospělých i dětí je to bezmyšlenkový proces, to ale vede na nadužívání sociálních sítí a dalším problémům. Pojďme to společně změnit!

Dejte si novoroční předsevzetí, že začnete používat telefon či počítač vědomě a naučíte to i své děti. To znamená sednou si k němu kvůli konkrétní aktivitě  – například jdu si zahrát tuto hru. V tipech se zaměříme hlavně na děti, ale pravidla platí univerzálně. Změna digitálních návyků vyžaduje hodně sebereflexe a také si vy i děti musíte být jistí, proč čas u obrazovek chcete omezovat.

S dobrou motivací a vědomým používáním technologií, je mnohem snazší čas u internetu regulovat. Krom toho pomáhá  zažít si pravidla digitální hygieny.

#1 Nastavte, co mohou děti na mobilu sledovat

Zkušenost s digitálním obsahem mají děti už od nejútlejšího věku. Ale až okolo 11 let se stává myšlení dětí abstraktnějším. To znamená, že do té doby jsou mnohem náchylnější k manipulacím nebo k tomu nechat se ovlivnit influencery či reklamou. Všechno, co vidí, vnímají velmi konkrétně. Ostatně proto se snad každé dítě někdy rozplakalo u pohádky nebo se schovalo před vlkem z Červené karkulky – podobné obrazy jsou prostě v dětské fantazii velmi realistické. Až v pubertě dokáží děti uvažovat o digitálnímu obsahu kriticky. Proto je pro ně snazší sklouznout k doomscrollingu nebo emotivněji prožívat zprávy.

Jaký obsah konzumujeme online je důležité. Pravidla můžete nastavit společně v rodičovských aplikacích.

S dětmi o rizicích technologií a jejich vlivu na mentální zdraví mluvte. Vysvětlujte, proč si myslíte, že něco vidět nemají – možná že i vy sami se při pohledu na nahotu stydíte, bojíte se násilných zpráv a podobně. Neváhejte mluvit o vlastních emocích nebo negativních zážitcích.

#2 Zvažte, kolik hodin denně potřebují být děti online

Mezi rizika patří nadměrné používání obrazovek. Proto si nastavte limity pro různé digitální aktivity. Odborníci obvykle doporučují, aby děti trávily na internetu hodinu až dvě denně. Je ale možné, že vám doma bude vyhovovat něco jiného. Přísnější limity by měly mít děti do tří let.

Velmi důležité je také to, co přesně dítě online dělá. Učte děti vybírat si hodnotné a prospěšné pořady.

Dospělí si mohou čas sledovat sami, například v operačním systému Android to umožňuje funkce Digitální pohoda. Dětem lze limity pro různé aplikace nastavit v rodičovské aplikaci.

#3 Dodržujte digitální hygienu večer a u jídla

Přiměřené používání chytrých zařízení lze přirovnat k zdravé stravě. Vyvážená strava je důležitá, ale jednou za čas si dopřáváme víc sladkostí. Stejně tak není možné jíst bez přestávky nebo těsně před spaním.

Děti by neměly používat žádné obrazovky (tedy ani televizi) hodinu až dvě před spánkem, nejlépe zavřete na noc telefon v jiné místnosti. Stejně tak nepatří obrazovky k jídlu.

Není důležité jen kolik času děti tráví u obrazovek, ale i to jak jej tráví. Přesto trvejte na tom, aby měly dost pohybu a offline koníčky.

Doporučujeme vytvořit si doma další netechnologické zóny, kde žádné obrazovky nebudete používat. Multitasking a neustále odbíhání negativně ovlivňuje soustředění a děti pak stráví Takovou zónou by tedy mohl být pracovní stůl.

Čas bez technologií má zásadní vliv na psychickou pohodu. Zkuste do každodenní rutiny začlenit mindfulness aktivity; čas, který trávíte jen se svými myšlenkami, nebo i chvilky nudy. Závislost totiž vzniká dlouho a pomalu.

#4 Naučte se po vypnutí telefonu odpočívat

Online obsah je plný podnětů. Náš mozek má pak tendenci dostat se do stavu nadměrného vzrušení. Chvíli zase trvá, než se mozek uklidní. Čekat, že po akční střílečce si půjde dítě v klidu udělat úkoly, je nerealistické. Po takovém digitálním výletu je ideální se odreagovat třeba procházkou, sportem nebo offline hrou. Pohybem se přirozeně uvolní nahromaděné vzrušení, což dítěti umožní soustředit se na jiné úkoly a činnosti.

Pomoci pomohou také mindfulness či vědomé aktivity. Cokoli co nám pomůže se zklidnit.

#5 Najděte rovnováhu mezi online a offline aktivitami

Dnešní sedavý životní styl je velmi důležité vyvažovat pohybem. Nejde jen o relax od intenzivních zážitků, děláte to i pro zdravý fyzický vývoj dětí a jako prevenci chorob pohybového aparátu.

Kromě fyzických aktivit bychom měli děti podporovat také v tom, aby si našly další offline koníčky, a dbát na to, aby byly v kontaktu se svými přáteli v reálném životě, nejen na internetu. Čas strávený offline s kamarády je také vynikající prevencí před sociálními riziky internetu, zejména sociálních sítí (jakými jsou FOMO, nadužívání nebo šikana).

kolik času by děti měly trávit u počítače

#6 Vyzkoušejte si efektivní digitální detox

jak na digitální detoxNěkteří lidé záměrně nepoužívají chytrá zařízení, aby si odpočinuli od sociálních sítí a mohli se soustředit na offline svět. Detoxy nemusejí být pro děti vhodné. Mnohem lepší je zažít si zdravé návyky, než se jednou za čas odstřihnout od digitální technologie.

Bez dobrého důvodu (a tudíž motivace) to nejde. Například se můžeme s dětmi vsadit, kdo vydrží bez technologií nejdéle. Společně zkuste vypozorovat, kdy po telefonu saháme nejčastěji. Pokud detox nemá jasný cíl, budou ho děti vnímat spíše jako nesmyslné omezení.

Digitální detox si dobře načasujte. Během výletu je detox vynikající nápad, během nudného deštivého dne, kdy není v plánu žádná jiná aktivita, to nemusí být příjemný zážitek. Nechte na dětem samotných, zda si chtějí nastavit nějaké ambiciózní cíle.

Důležité je v průběhu detoxu také mluvit o tom, co jsme si uvědomili, jaké emoce prožíváme a proč je asi těžké telefon odložit.

Proč je digitální hygiena pro děti důležitá?

Nadužívání technologií je velký problém dětí i dospělých. Pojí se s ním řada problémů: například zhoršení spánku, pokud používáte mobil večer v posteli, FOMO či zhoršení vztahů, pokud dáváte telefonu přednost před konverzací. Pokud používáte nadměrně sociální sítě, může to mít negativní vliv na duševní pohodu.

Hranice jsou velmi důležité i ve vztahu k technologiím. Samozřejmě nejsou neměnné, s věkem se budou měnit a posouvat. Praktické tipy, jak pravidla nastavit najdete v článku Jak na rodinnou digitální pohodu.

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat