SkinniTok učí děti extrémně hubnout

Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

S příchodem léta roste nejen teplota, ale i tlak na vzhled – zejména mezi dospívajícími. Sociální sítě se v tomto období začínají hemžit fotkami „letních těl“, narážkami na „bikini body“ nebo výzvami na hubnutí a videi s radami, jak rychle zhubnout.

Mnoho dospívajících tráví přes prázdniny spoustu času na sociálních sítích, kde na ně algoritmy chrlí obsah, který může působit na první pohled nevinně nebo dokonce inspirativně a motivačně ke zdravému životnímu stylu, ale místo toho může vytvořit nezdravou představu o tělesném vzhledu.

Fenomén srovnávání

Dospívající tráví i hodiny porovnáváním se s druhými online – influencery, sportovci, modely… Dospívání je totiž záludným obdobím, kdy se vytváří identita a v tomto období je velmi silná potřeba přijetí, uznání a sounáležitosti. Dříve se dospívající srovnávali ve škole, na kroužku, venku, když se potkali, dnes je to ale nikdy nekončící příval fotek, tváří a těl, které v dokonalém světle filtrů působí lepší, úspěšnější nebo krásnější.

Citlivější je v tomto období i mozek, nejvíce na příval dopaminu a ten přináší hlavně lajky a pochvalné komentáře. Pokud se dospívající vyhodnotí ten „méně“ úspěšný/štíhlý/hezký, roztáčí se kolotoč méněcennosti, hledání uznání, a nakonec se o to víc zvýší závislost na srovnávání se s druhými a jejich hodnocení.

Na ruku tomu jdou i algoritmy, které podporují extrémy, protože ty vzbouzí největší odezvu a emoce a tím pádem se následně zvyšují dosahy.

Stáhnout Konverzační karty pro děti a rodiče

S jakým obsahem se dospívající na sítích můžou setkat?

  • #Thinspo – což je zkratkou pro thin inspiration: Jde o obrázky extrémně hubených těl s motivačními popisky. Většinou jsou sdíleny spíše skrytě tak, aby na první pohled nešlo vidět, že jde o potencionálně ubližující obsah.
  • #Fitspo – je v celém názvu fit inspiration: Na první pohled může působit zdravěji, ale velmi často podporuje nerealistická těla a extrémní cvičební režimy s restriktivním jídelníčkem.
  • #CleanEating znamená „čistou“ stravu: Tento trend klade důraz na přirozené a minimálně zpracované potraviny a může být zneužíván pro přísné až rigidní stravování, které může přecházet v ortorexii (extrémní zaměření jen na BIO a průmyslově nezpracované výrobky).
  • Before/After fotky: Mnohé dospívající inspirují, ale také vytváří tlak, že „po“ je vždy lepší, ideálně hubenější, což se v reálném životě nemusí dít. Protože i když ručička na váze klesne pod vysněné číslo, tak nemusí přicházet úleva ani pocit štěstí. Někdy taky vůbec nemusí jít o autentické porovnávací fotky před a po.
Na obdivu ke zdravému životnímu stylu není nic zlého, pokud si udržíte odstup. Je potřeba stále vnímat, že dokonalá těla instagramových hvězd jsou jen fiktivní reality.

Komunity zaměřené na extrémní štíhlost se skrývají i na TikToku

Jde o profily, chaty, diskusní fóra, hashtagy, které více či méně otevřeně podporují poruchy příjmu potravy jako životní styl. Možná jste již dříve zaznamenali pro-ana nebo pro-mia (pro-anorexie/pro-bulimie) blogy či účty na sociálních sítích. Na TikToku má dokonce vlastní „název“ – SkinnyTok.

Co mezi sebou třeba sdílí?

  • Jak hladovět nebo zvracet bez odhalení
  • Jak skrýt hubnutí před rodinou
  • Jak zhubnout 5 kg za týden
  • Sdílení nízkokalorického jídelníčku
  • Jak zvládnou extrémní hlad
  • Soutěže, kdo sní méně jídla, kdo více zhubne
  • Nebezpečné výzvy jako „10k calories challenge“ nebo „starvation challenge“
  • Nadměrné používání krokoměrů a chytrých hodinek pro sledování příjmu a výdeje kalorií

Fact checking je klíčový i u fotek těla

Co už ale na sítích nezazní? Že naše tělo se mění i během dne – váha může kolísat kvůli pití, jídlu, zadržování vody, hormonálním změnám i pohybu. To znamená, že se nejde srovnávat s někým, kdo se vyfotí v „ideálním čase“. Dospívající si málokdy uvědomí, že to, co vidí na sítích není realita, ale fotka z dobrého úhlu, se zatnutím nebo zataženým břichem. Většina z těchto fotek taky může být upravovaná filtry nebo AI.

Jak  vykročit ze začarovaného kruhu?

  • Vzdělávejte dospívající o tom, jak sociální sítě fungují – co dělají algoritmy (Stačilo přidat jeden příspěvek k tématu SkinnyToku a Feed mi začal okamžitě aktivně nabízet hubnoucí videa – What I Eat In A Day, nízkokalorické jídelníčky, extrémně štíhlé postavy jako inspiraci.).
  • Mluvte s dospívajícími o klamu toho, co vidí – filtry, sledují desítky až stovky influencerů, a to vytváří iluzi toho, že všichni jsou produktivní, krásní, cvičí, zdravě jí, …
  • Mluvte otevřeně o tom, jak vypadají lidská těla – lidská těla jsou různá, protože každý z nás je jedinečný – lišíme se velikostí, tvarem i tím, jak se naše tělo během dne nebo života mění a neexistuje jeden správný typ postavy nebo vzhled.
  • Podporujte kritické myšlení dětí a všímavost k jejich vlastnímu tělu a prožívání – ve chvíli, kdy obsah vyvolává vinu, stud, úzkost nebo pocit, že nejsem dost dobrý, tak nejde o zdravou motivaci. A pro každého bude ta hranice trochu jinde – pro někoho může být obsah ještě v pořádku a motivační a u druhého už může vyvolat pocit viny.
  • Veďte je k omezení času stráveného na sítích a snažte je vést k vybírání obsahu, který podporuje přijetí těla.
  • Když už dospívající sledují obsah zaměřený na zdravé stravování a motivaci ke sportu, tak je vhodné, když influenceři mají různé typy těl a nevytváří tak iluzi dokonalosti a představu toho, že ten, kdo cvičí, tak musí vypadat pouze jedním způsobem.
  • Veďte ke zvědomění toho, že důležitější je, jak se ve svém těle cítíme a jak nám funguje (naše nohy dokážou běhat, …), než to, jaké je číslo na váze nebo cm v pase.
  • Veďte ke vzdělávání o těle a výživě z odborných zdrojů – kvalitní obsah můžou vytvářet odborníci (nutriční terapeuti, fyzioterapeuti, psychologové), kteří nevedou k dietní kultuře, ale naopak se snaží ukázat, jak jde najít rovnováhu.
Článek pro vás připravila
Mgr. Kamila Ryšánková
Kamila je dětská psycholožka. Věnuje se terapii hrou, stojí za projektem porozumet.cz, jehož cílem je ukázat rodičům jednotlivé vývojové fáze, co patří do běžného vývoje a jak v různých fází s dětmi pracovat. Ve svých kurzech a na Instagramu se snaží pomoci rodičům zorientovat se v záplavě informací a vychovávat děti s pochopením a laskavostí i k sobě samým.

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat