Za špatné známky povolte mobil, ale zaveďte pravidla

Dostane vaše dítě na vysvědčení špatné známky? Přečtěte si, proč mu za trest nevzít mobil, ale jak naopak využít technologie při učení.
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

Pokud děti přinesou na vysvědčení špatné známky, mnoho rodičů automaticky sáhne k zákazům – volnočasových aktivity, televize, mobilu – vlastně čehokoliv, co by dítě mohlo zdržovat od učení. Jenomže výsledek je mnohdy opačný. Pojďme se podívat proč a jak technologie využít ve prospěch dětí.

Je potřeba si přiznat, že dnešní děti čelí velkému tlaku – na známky ve škole, výsledky ve fotbale, který trénují odpoledne, nebo na to, jak mají vypadat (což jim vždy připomenou sociální sítě). Ač je to paradoxní, technologie jim mohou přinášet i klid a možnost na všechny nároky na chvíli zapomenout.

Zakázat dětem technologie kvůli známkám na vysvědčení vede u některých dětí k tomu, že se budou snažit hledat cesty, jak na nich zůstat potají a současně se rapidně zvedá „hodnota“ technologií aneb zakázané ovoce nejvíce chutná. Pokud jde o něco, co naše dítě rádo dělá – například programování, střih videa, vytváření obsahu – tak tím školu dítěti znechutíme, protože odebíráme něco, co našeho potomka baví,“ vysvětluje dětská psycholožka Kamila Ryšánková.

Proč technologie nemají vliv na špatné známky?

Abychom se mohli učit, nesmíme být ve stresu. Evoluce to zařídila takto: když se bojíme, naše tělo soustředí všechnu energii na úprk do bezpečí. Bohužel evoluce jaksi podcenila fakt, že někdy se mohou děti bát, zda jsou dost dobré, nemají moc placatý nos nebo na ně jako rodiče budeme pyšní, i když už nechtějí trénovat hokej. V takových chvílích se těžko mohou soustředit na násobilku.

V dnešní době je pro děti a teenagery klíčové udržovat spojení se spolužáky i mimo školu. Snadno tak mohou ventilovat stres a obavy, třeba z písemky. Tím prostředím jsou často sociální sítě, kdy děti také nacházejí podporu od svých skutečných i virtuálních přátel (komunita vrstevníků je důležitá a ne vždy ji mohou dospělí nahradit).

Chytré telefony nabízejí podporu v náročných chvílích. Existují výborné aplikace určené k meditaci, podpoře mindfulness nebo dechovým cvičením.

Dnešní dospívající poměrně často využívají aplikace typu Calmio nebo Nepanikař, případně zkoušejí relaxace z videí na YouTube. Málokdo dnes využívá psaný text relaxace, bez problému však dokáží velmi rychle najít nahrávku nebo přímo aplikaci,“ dodává Kamila Ryšánková.

U starších dětí je internet téměř neodmyslitelnou denní součástí, na kterém si dohledávají informace nebo se radí se spolužáky na sítích, což je pro ně něco jako „studijní“ skupina online. A taková skupina může být z jejich pohledu mnohdy nepostradatelná, protože se jim dobře studuje už jen tím, že poslouchají, co ostatní říkají. Současně může být hnacím motorem pro udržení motivace.“

Místo zákazů zaveďte pravidla

I přes to, jaké výhody nebo pocit kliku přináší virtuální kontakty dětem, mají telefony samozřejmě i negativní vliv. Jejich nadužívání je velký problém i mezi dospělými. Časté notifikace rozhodně narušují soustředění a multitasking, který je dnes mezi dětmi běžný, soustředění zabíjí prakticky úplně.

Řešením je nastavit si zdravé hranice. Neexistuje žádný limit, kolik hodin u počítače je pro děti ještě zdravý. V obecné rovině, by ale děti neměly usínat s telefony, není vhodné je používat u jídla a u úkolů, na které se potřebují soustředit. Pomoci vám může digitální dohoda. Můžete si ji stáhnout nebo se inspirovat a přijít s vlastními pravidly.

kolik času by děti měly trávit u počítače

Dobrým pomocníkem, jak pomoci dětem pravidla dodržovat, jsou rodičovské aplikace, ve kterých můžete po vzájemného dohodě nastavit limit, jak dlouho děti smějí své chytré telefony používat.

Aktivní pohyb má na nás mimořádný vliv. Už u malých dětí pomáhají pohybové dovednosti k rozvoji a integraci mozku. Pravidelný pohyb snižuje stres, napětí a zároveň umožňuje lepší koncentraci. Další benefity ze cvičení jsou lepší orientace v prostoru a paměť. Když jsou děti ve stresu – například když sedí nad složitými úkoly, tak pohyb jim pomáhá uvolnit se,“ zdůrazňuje Kamila Ryšánková, proč se děti potřebují před učením vydovádět.

Tipy, co by mohlo dětem pomoci se lépe soustředit na učení:
♥ Telefon nechávejte mimo dosah a vypněte na něm oznámení
♥ Plánujte si na odpoledne krátká „učící okénka“, nenuťte děti sedat u učení hned po návratu ze školy
♥ Znejte možnosti dítěte, například třeťák se vydrží soustředit max. 20 minut
♥ Před učením si naplánujte aktivitu (pohyb), ideálně venku
♥ Soustředění trénujte u her, deskových jako je pexeso i virtuální jako Minecraft
♥ Rozdělte dlouhé úkoly na kratší dílčí kousky
♥ Zařaďte do učení práci s technologiemi

Jak využít technologie v učení?

Významný českým myslitel, Jan Ámos Komenský, prosazoval školu hrou už v 17. století. Princip je stále stejný – pokud je to hra a děti to baví, učí se přirozeněji a mnohem snáze. Jen dnes se tomu vzletně říká gamifikace.

Ukázka hry “Písmenkáři” pro nácvik čtení v aplikaci LipaLand.

„V České republice existují školy, které vychází z myšlenky, že hraní her je možné využít při učení. Hra je pro děti nesmírně důležitá, a dokonce právo na hru je v Úmluvě o právech dítěte. Samotné hraní je základní potřeba dětí, protože se při ní rozvíjí mozek,“ říká o hře Kamila Ryšánková. „I proto je výhodné přenést ji do učení, jelikož se dítě uvolní a lépe si učivo osvojí. Hra se využívá i v terapii, jelikož řada mladších dětí nedokáže přesně verbálně popsat, co je trápí, ale dokážou to vyjádřit právě hrou.“

Problém domácí přípravy tkví často v tom, že je pro děti nudná nebo jim nedává smysl. Můžete jim ale ukázat, jak si látku procvičit hravěji. Možností máme plný internet. Existují vynikající odborné kanály na Youtube, specializované portály, dokumenty i hry, které mohou děti nadchnout.

Ukázka aplikace “Matematické hry pro děti” pro trénink počtů

To, co se dítě má naučit, se dá díky internetu jednoduše přenést do praxe. S dětmi se doma můžete domluvit, že si o tématu během jedné hodiny pokusíme zjistit co nejvíce zajímavostí na internetu. Děti již dnes rády zapojují i umělou inteligenci. A co je ne

Ukázky vzdělávacích aplikací v Google Play.

jlepší? Že po uplynutí hodině si od dítěte můžeme nechat jeho vlastními slovy převyprávět nebo vysvětlit, co nalezlo, a díky tomu si učivo ještě víc osvojí.

Přímo na Google Play najdete hry na procvičení matematiky, češtiny, jazyka i prvouky. Všechny hravou formou, ve které děti sbírají nějaké odznaky, zachraňují hrdiny a podobně. Možná můžete dokonce trénovat matematiku v anglické aplikaci a zabít dvě mouchy jednou ranou.

Nechte děti navrhnout vlastní cesty, jak se učit způsobem, který je baví a připadá jim nejpřínosnější. Možná budou mít vynikající nápady, se kterými se dosud je ostýchaly přijít. Nebojte se zkusit něco nového. Velmi důležité je totiž také nezničit v dětech touhou poznávat, která je všem dětem od narození vlastní. Lezení nebo skákání se neznámkuje a všechny batolátka to umí a dělají s nadšením.

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat