chargeback získejte peníze z podvodníků zpět

Jak dostat nazpět peníze z podvodníka?

Naletěli jste na online podvod? Řekněte si bance o své peníze. Díky chargeback je můžete získat. Jak přesně tento proces funguje?
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

Online nakupuje naprostá většina Čechů. Ačkoliv nabízí mnoho výhod, zároveň s sebou nese i rizika – například můžete narazit na podvodníky nebo falešné obchody. Víte, co dělat, když se stanete obětí podvodníka? V mnoha případech totiž můžete dostat své peníze zpět.

Jak podvodům předcházet? Odpoví kolegyně Bára ve videu:

Jak reklamovat platbu kartou

Nejčastěji se setkáte s tím, že zboží nikdy nedorazí, byť jste jej zaplatili předem, případně přijde zboží jiné nebo v jiné kvalitě.

V takovém případě se nejprve obraťte na obchodníka. Může se samozřejmě jednat jen o nedorozumění nebo lidskou chybu. Pokud nereaguje, můžete reklamovat platbu u své banky. Tomuto procesu se říká chargeback.

Chargeback umožní bance naúčtovat peníze obchodu a vrátit je na kartu zákazníkovi. Reklamovat takto je možné pouze platby kartou, převody nikoli. Reklamovat platbu pomocí chargeback umožňují všechny banky

Kdy se dá chargeback uplatnit:

  • Zboží nepřišlo vůbec nebo je nekompletní
  • Přišlo rozbité nebo nefunkční zboží
  • Zboží neodpovídá popisu nebo jde o padělek
  • Obchodník odmítá vzít zboží zpět v zákonné lhůtě
  • Obchodník nereaguje
  • Kvůli chybě platební brány se strhlo více peněz nebo se platba strhla dvakrát
  • Zrušili jste předplatné, ale služba si dál strhává poplatky

Připravte si předem maximum dokladů: typicky potvrzení objednávky, doklad o zaplacení nebo výpis z účtu, fotku zboží nebo printscreeny z komunikace s obchodem. Zkrátka vše, co by dokládalo, že obchod nejednal férově.

Chargeback můžete uplatnit nejdříve 30 dní od data platby a za předpokladu, že skutečně došlo k podvodu (viz zmíněné případy výše). Většinou mají banky k dispozici formulář, případně lze žádat poštou, e-mailem ale i osobně na pobočkách. Vyřízení trvá několik týdnů až měsíců.

Konkrétní podmínky bank se mohou lišit, proto se vždy zeptejte ve své bance, jaké konkrétní informace a dokumenty potřebují.

Kam podvod nahlásit?

Narazili jste na podvod nebo jste se stali obětí krádeže? Rozhodně to ohlaste. Pomůžete tak podvodníky zastavit.

  • Policie ČR – online podání na policie.cz nebo osobně na nejbližší služebně
  • Česká obchodní inspekce (ČOI) – rizikový e-shop můžete nahlásit zde
  • STOPOnline.cz – nezákonný obsah lze hlásit zde
  • Vaše banka – pokud jste byli okradeni nebo podvedeni a platili jste kartou, kontaktujte ihned svou banku

Jak se chránit před online podvody?

Základem bezpečnosti online je antivirový program. Spolehlivý antivir rozpozná a zablokuje podvodné weby a falešné e-maily díky technologii anti-phishing. Když se prokliknete na nebezpečné stránky nebo vám přijde podezřelý e-mail, antivir vás upozorní dřív, než zadáte citlivé údaje a tím vás ochrání třeba před krádeží přihlašovacích údajů k bankovnictví nebo zneužitím platební karty.

Nenaleťte kyberšmejdům

Nákupy online mohou přijít draho.  Nakupujte na e-shopech z celého světa bez starostí díky ESET.

VYZKOUŠET ZDARMA

Stále je potřeba mít na paměti, že kyberpodvodníci vytvářejí desítky až stovky podvodných stránek denně. A je potřeba k neznámým stránkám přistupovat obezřetně. Je možné, že navštívíte stránku, které je úplně nová a bezpečnostní systémy ji ještě nestačily zaregistrovat.

Jak poznat rizikový obchod?

Než někde nakoupíte, ověřte si několik detailů, které vám pomohou odhalit rizikový obchod.

❌Nemá na stránkách kontaktní údaje

❌Nemá na stránkách obchodní nebo reklamační podmínky

❌Nabízí zboží až příliš levně

❌Nemá žádné recenze nebo často zmiňují nekorektní jednání

❌Texty jsou plné chyb a překlepů

❌Vypadá jako vygenerovaný od AI

❌Umožňuje jen platby kartou předem

Pokud si nějakým obchodem nejste jistí, můžete si jej ověřit v seznamu České obchodní inspekce na stránkách www.rizikove.cz.

Shrnuto, podtrženo:

  • Pokud vám zboží z e-shopu nedojde a platili jste kartou, můžete platbu reklamovat pomocí tzv. chargeback.
  • Chargeback nabízí každá banka. Trvá několik týdnů až měsíců.
  • Pokud narazíte na podvod, co nejdříve jej ohlaste, buď Policii nebo České obchodní inspekci.
  • Důležité je zaměřit se na prevenci. Používejte antivir, aktualizujte a vybírejte si obezřetně obchody, kde budete nakupovat.
Mohlo by vás zajímat:
Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat