Češi platí na internetu nejraději kartami a přes smartphone

Češi a e-shopy: Nejčastěji nakupujeme na chytrých telefonech, riskujeme ale s hesly

K nákupům na internetu volí Češi nejčastěji chytré telefony a nejradši platí online platebními kartami, bezpečnost je pro ně ale stále spíše druhořadá. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu mezi českými uživateli.
Lucie Mudráková
Total
2
Sdílení

Většina Čechů nakupuje online v e-shopech. Potvrdily to závěry prosincového průzkumu společnosti ESET. Nejaktivnějšími nakupujícími jsou pak uživatelé do 50 let.

Nejčastěji nakupujeme zboží z České republiky (98 %). Necelá třetina z nás pak nakupuje ze zemí EU (31 %), a čtvrtina pak z asijských zemí (26 %). V zahraničí také nejčastěji nakupují obyvatelé větších měst a nejmladší uživatelé. Nejméně nakupují Češi z USA (6 %), přičemž nejvíce z této oblasti nakupují opět nejmladší uživatelé a uživatelé žijící v největších městech.

Hlavním zařízením, které Češi využívají pro své online nákupy, je chytrý mobilní telefon (63 %). V závěsu za ním pak využíváme také své notebooky (61 %), stolní počítač (31 %) a nejméně pak tablety (8 %).

V porovnání s notebooky či stolními počítači ale Češi stále podceňují zabezpečení svých chytrých telefonů, nějakým bezpečnostním programem ho chrání 62 % dotázaných vlastníků telefonu a nejvíce pozornosti zabezpečení chytrých telefonů věnují uživatelé ve věku 51 a více let. Nejčastěji antivirový program využíváme právě na svých noteboocích (84 %) a stolních počítačích (78 %) a nejméně pak v případě tabletů (46 %).

Nejdůležitější je spokojenost s předchozím nákupem, hesla používáme opakovaně

Z uživatelů, kteří nakupují online v internetových obchodech, používá unikátní heslo pro přihlášení do každého e‑shopu pouze čtvrtina (25 %) dotázaných. Jedná se přitom o jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků v digitálním prostředí. Heslo by tak mělo být unikátní pro každý online účet a službu a dostatečně silné, tedy složené nejméně z deseti různých znaků, číslic a písmen.

Z dat průzkumu přitom vyplývá, že Češi hesla pro své účty v internetových obchodech opakovaně používají a recyklují. Použití stejného nebo podobného hesla uváděla více než třetina dotázaných (36 %). Necelá třetina z dotázaných pak nakupuje úplně bez registrace (31 %).

Bezpečnost e-shopu pak Češi celkově nejčastěji hodnotí a posuzují podle dřívější dobré zkušenosti s nákupem, dobrých uživatelských recenzí a důvěryhodnosti značky – toto kritérium je důležité především pro mladší věkovou kategorii od 15 do 30 let (70 %). Naopak bezpečnostních prvků na stránkách e-shopů si všímá méně než čtvrtina dotázaných.

Důvěra v bezpečnost nákupu (91 % dotázaných) a dřívější dobrá zkušenost s nákupem (89 %) také u českých uživatelů nejvíce rozhoduje o výběru daného obchodu. Třetím takovým kritériem jsou pak podmínky nákupu jako je možnost dopravy, platby atd.

„Na jedné straně je pro české uživatele bezpečnost důležitým kritériem pro výběr e-shopu, ve kterém budou nakupovat, samotnou bezpečnost ale Češi posuzují na základě dřívější dobré zkušenosti, uživatelských recenzí a značky. Takže jim jde spíše o bezpečnost konkrétního nákupu a o to, aby dostali za své peníze objednané zboží. Obecné bezpečnostní prvky, jako je šifrovaná komunikace, kterou poznáme podle ikonky zámku na začátku adresního řádku, či zabezpečení přihlášení a plateb, které snižuje rizika kyberpodvodů a dalšího zneužití osobních či platebních údajů, jsou pro české uživatele spíše okrajovým kritériem pro výběr e-shopu,“ shrnuje Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti ESET.

Nejradši platíme platební kartou online

Na internetu Češi nejčastěji volí platbu kartou online, uvedly to tři čtvrtiny dotázaných (76 %). Polovina z nás využívá platbu na dobírku (50 %) či při osobním vyzvednutí (47 %), přičemž dobírku jako možnost uváděli především uživatelé, kteří nakupují online málokdy, rodiny s dětmi a obyvatelé nejmenších obcí. Jako další možnosti uváděli respondenti také platbu převodem z bankovního účtu (44 %) či platbu přes Google Pay či Apple Pay (34 %).

Jako bezpečnostní prvek, který používají při platbách na internetu, uvádějí Češi nejčastěji dvoufázové ověřování. Dvě třetiny dotázaných také využívají nastavení limitu plateb, naopak virtuální kartu či oddělenou kartu od hlavního účtu využívá necelá pětina dotázaných. Necelá desetina dotázaných také uvedla, že sdílí kartu v rámci své rodiny.

Obliba platby kartou online přitom stále roste, je to velmi rychlý a pohodlný způsob platby. Na druhou stranu jsou to právě falešné platební brány, které útočníci v posledních měsících stále častěji využívají k odcizení finančních prostředků na účtech uživatelů, a jsou v tom stále bohužel úspěšní.

Virtuální kartu nebo sekundární kartu, kterou by měli uživatelé vyčleněnou pouze pro platby na internetu a oddělenou od svého hlavního účtu, využívá jen pětina z nich. V aktuálním kontextu zvýšeného množství phishingových podvodů a zneužívání údajů z uniklých databází to může být přitom účinné řešení, které zaručí větší bezpečí jejich bankovních účtů a financí.

Podvody nejčastěji řešíme s bankou, třetina uživatelů vzniklou škodu nehlásí

Se samotným podvodem při online nákupu se podle svých slov setkala pětina nakupujících, přičemž 8 % dotázaných uvedlo, že jim vznikla škoda do 5 000 Kč, 2 % dotázaných pak uvedlo dokonce škodu přesahující tuto částku. Třetina respondentů, kteří se setkali s podvodem, řešila vzniklou situaci s bankou či zprostředkovatelem platby, čtvrtina se pak obrátila na provozovatele e-shopu. Pětina řešila škodu s Policií ČR a třetina uživatelů podvod či krádež nikam nehlásila.

Jak to vidí ČOI
Česká obchodní inspekce v současné chvíli eviduje nejvíce stížností spotřebitelů na tzv. nákupní galerie. Vede také seznam všech rizikových webů, které najdete na adrese www.rizikove.cz, ale případně při používání antivirového řešení společnosti ESET jste již automaticky i před těmito rizikovými e-shopy chráněni.

Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 9. a 12. prosincem 2022 vyplnilo 820 respondentů ve věku 15 a více let.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat