Jak dostat děti od obrazovek?

Jak dostat děti od obrazovek?

Tráví vaše děti volný čas v létě s mobilem a u televize? Přečtěte si, jak děti dostat od obrazovek a z gaučů, aby zažily pořádný kus dobrodružství.
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

Léto je pro děti časem objevování, her venku a nabírání sil. Přesto obrazovky často představují lákavou zábavu, která je dokáže snadno pohltit. Přes léto čas strávený u elektroniky dokonce narůstá. Rovnováha mezi digitálním světem a reálným životem je důležitá i o prázdninách.

RODINNÁ DIGI-DOHODA

Nastavte si doma pravidla pro používání technologií, která budou vyhovovat všem.

STÁHNOUT DOHODU

Bez rozvrhu

Během školního roku mají děti pevný rozvrh – vstávání, škola, kroužky, domácí úkoly. Vše jede podle zajetých kolejí a dětí ví, kdy mají čas na obrazovky. V létě však tento řád často mizí. Bez každodenních povinností a s množstvím volného času sahají děti přirozeně po zábavě, která je snadno dostupná, a tím je elektronika. Rodiče musí dál chodit do práce a většina z nich volno v létě zkrátka nemá, proto může být jednodušší zabavení dětí přes online svět.

Nárůst času u obrazovek má své dopady:

  • Nadměrné používání elektroniky může vést k omezenému pohybu, který je nezbytný pro zdravý vývoj dětí. To samo o sobě může vést k nadváze a obezitě, problémům s držením těla a bolestí zad, zhoršené imunitě a snížené fyzické kondici, nižší odolnosti vůči stresu a dalším.
  • Obrazovky mohou negativně ovlivnit spánek kvůli tzv. modrému světlu. To potlačuje tvorbu melatoninu, což je hormon spánku a tělo nedostává signál k tomu, že má odpočívat. Dítě tak zůstává déle bdělé, i když je unavené. Důsledkem může být dlouhé usínání, brzké probouzení, únava přes den, nižší koncentrace a podrážděnost.
  • Dlouhé hodiny strávené u obrazovek mohou výrazně ovlivnit nejen fyzické zdraví dětí, ale také jejich náladu, chování a schopnost soustředit se. Děti, které tráví mnoho času sledováním rychle se střídajících obrazů nebo hraním akčních her, se mohou hůře soustředit na pomalejší nebo běžné činnosti (např. čtení, učení, poslech), být podrážděnější, netrpěliví nebo náladoví, zvlášť když jsou nuceny přestat s hraním nebo používáním mobilu. Jak se podepisují na duševním zdraví sociální sítě, jsme popsali v tomto článku.

Ačkoliv digitální technologie dokážou děti zabavit na dlouhé hodiny, skutečný svět nabízí nepřeberné množství podnětů a zkušeností, které žádná obrazovka nedokáže plnohodnotně nahradit.

Dětský mozek se nejlépe rozvíjí prostřednictvím živého kontaktu s okolím – při hře, pohybu, zkoumání a interakci s ostatními lidmi i prostředím.
Dětský mozek se nejlépe rozvíjí prostřednictvím živého kontaktu s okolím – při hře, pohybu, zkoumání a interakci s ostatními lidmi i prostředím.

Letní screen-time

Přes léto jsou obrazovky rychlým řešením pro zábavu a zahnání nudy. Děti jimi vyplňují volné chvíle v době, kdy by měly být oblíbené kroužky či jiné aktivity.

Děti často nemají vnitřní motivaci přestat, pokud jim nenabídneme jinou smysluplnou alternativu. I přesto, že mohou mít informace o tom, že obrazovky můžou být škodlivé, tak jejich mozek je ještě nezralý, aby se rozhodl obrazovky sám odložit, obzvlášť pokud je na neustálý přísun stimulů zvyklý.

V tuto chvíli přichází prostor pro rodiče. Děti se učí především pozorováním a napodobováním chování dospělých kolem sebe. Pokud rodiče tráví značnou část svého času u telefonů, tabletů nebo počítačů, děti to vnímají jako přirozenou a běžnou součást života. Takové chování se pak snadno stává normou, kterou děti přijímají bez rozmyslu.

Jak děti dostat z gauče?

  • Nastavte jasná a konzistentní pravidla i přes léto – během prázdnin je důležité držet se jasných a důsledných pravidel ohledně používání elektroniky. Stanovte zóny, které jsou bez obrazovek, například u jídelního stolu nebo hodinu před spaním. Určete i časové ohraničení. Hranice a konzistence v pravidlech pomáhá dětem lépe s technologiemi fungovat.
  • Naplánujte rodinné aktivity – společné výlety, výpravy do přírody či sportovní hry. Obyčejné návštěvy bazénu mohou být skvělou motivací, proč vstát z gauče.
  • Vytvořte si rodinné rituály – Rituály jako společné večerní procházky, rodinné večeře bez mobilů nebo pravidelné víkendové výlety dodají dětem pocit stability a sounáležitosti. Tyto tradice zároveň pomáhají přirozeně snižovat čas u obrazovek a posilují rodinné vazby.
  • Zkuste vytvořit plán společně s dětmi. Nechte je vybrat aktivity, na které se těší, a určete spolu pravidla pro čas u technologií. Když děti cítí, že mají kontrolu a můžou se spolupodílet, lépe pravidla fungují. Zvyšuje se tím vnitřní motivace dítěte a zodpovědnost.
  • Nabídněte kreativní činnosti – malování, modelování, stavění, vaření nebo hudba. Kreativní činnosti nejen zabaví, ale zároveň rozvíjí důležité schopnosti a dovednosti jako je fantazie, kreativita, motorika, …
  • Buďte vzorem – Když dítě vidí, že si rodiče umí užívat čas bez obrazovek, například při čtení, zahradničení nebo sportu, budou je napodobovat a přirozeně přejímat zdravější návyky.
  • Zapojte kamarády – Setkání s vrstevníky je pro děti velkou motivací k pohybu i odložení telefonu. Pokud můžete, zorganizujte společné hry, výlety nebo pikniky s kamarády, při kterých si děti mohou hrát venku a aktivně se bavit.
  • Pohyb jako dobrodružství – Přeměňte pohybové aktivity v zábavnou hru nebo dobrodružství. Hledání pokladu v lese, překážková dráha na zahradě nebo tematická hra na průzkumníky děti přiláká více než obyčejný pohyb.
  • Nechte je zažít nudu – Nuda není nepřítel, ale příležitost k objevení nových zájmů. Pokud děti nebudou mít vždy po ruce obrazovky, naučí se samy hledat jiné způsoby, jak trávit čas — vymýšlet hry, tvořit, číst nebo venkovně objevovat. Nuda tak může být prvním krokem k aktivnímu a samostatnému rozvoji.

Je normální, že dítě nejprve protestuje nebo se nudí, když se zavede omezení obrazovek. Změna potřebuje čas a je důležité nenechat se odradit prvními pokusy. Mozek si postupně přivykne na pomalejší, ale přirozenější podněty.

Článek pro vás připravila
Mgr. Kamila Ryšánková
Kamila je dětská psycholožka. Věnuje se terapii hrou, stojí za projektem porozumet.cz, jehož cílem je ukázat rodičům jednotlivé vývojové fáze, co patří do běžného vývoje a jak v různých fází s dětmi pracovat. Ve svých kurzech a na Instagramu se snaží pomoci rodičům zorientovat se v záplavě informací a vychovávat děti s pochopením a laskavostí i k sobě samým.

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat