Všichni se shodneme, že dnešní děti potřebují trochu jiné dovednosti, aby v životě uspěly. Mezi těmi, o kterých se hodně mluví, je kritické myšlení, znalost technologií, schopnost se rychle učit a přizpůsobit. V odborné komunitě se začíná mluvit také o e-kompetencích.
Tyto dovednosti bychom mohli zařadit do souboru sociálních dovedností, které umožní dobře se zorientovat ve společnosti, v tomto případě usnadní komunikaci a budování vztahů v online prostředí. O jaké dovednosti jde, má smysl je trénovat a jak přesně dětem mohou prospět?
Co jsou to ty e-kompetence?
Často se dočteme, že internet je pro mladé uživatele toxický – mluví se o šikaně, nenávistných projevech, influencerech, kteří propagují extrémní hubnutí, zdraví nebezpečné výzvy nebo tom, že mladí lidé jsou kvůli internetu úzkostnější a nejistí.
Za část těchto negativních aspektů může tzv. disinhibiční efekt – jde o pocit anonymity. Podvědomě cítíme, že nás monitor chrání a říkáme i věci, které bychom do očí nikdy neřekli. Před tímhle vším děti může ochránit rozvoj e-kompetencí. Pokud je dítě takto kompetentní nebude se samo zapojovat a je odolnější, pokud se s takovým obsahem setká.
Budování e-kompentencí je cesta k bezpečnějšímu internetu i zdravějšímu vztahu mladých lidí k online obsahu.
Výzkumy a data o e-kompetencích
Zkoumání digitální reality se věnovali vědci z univerzity v Zaragoze. V nedávné studii se věnovali vztahu sociálních kompetencí teenagerů, kyberdrbů a empatie. Zjistili, že mladí lidé, kteří měli lépe rozvinuté e-kompetence, se online pohybovali bezpečněji a ohleduplněji. Například se méně zapojovali do online pomlouvání kamarádů. Platí také, že tito mladí lidé budovali kvalitnější vztahy.
„Děti, které mají všeobecně dobré e-kompetence, mají lepší kritické myšlení s digitálními znalostmi, rozumí potřebě soukromí, ale i negativním dopadům kyberšikany. Díky tomu zvládnou lépe domyslet dopady svého chování online na ostatní, nenechají se strhnout falešnými informacemi a nezapojují se do činností, které mohou vést ke kyberšikaně nebo obtěžování v online prostoru,“ vysvětluje dětská psycholožka Kamila Ryšánková.
Nejde ale jen o nějaké pomlouvání a drby mezi teenagery. K nezdravému používání internetu vede obvykle hodně emotivní obsah. Vědci dokázali, že e-kompetentní děti se jím nenechávají zlákat a dokáží se lépe ovládnout.
Ukázalo se, že pokud jde o sociální kompetence vynikají dívky na první stupni, na druhém jsou zase dívky zdatnější v empatii. Pozitivní zprávou je, že chlapci ale nijak zásadně nezaostávají. Tyto užitečné dovednosti si přirozeně osvojují také.
„E-kompetence je poměrně složité spojit jen s genderovými rozdíly, jelikož roli hraje více faktorů jako společenské a kulturní rozdíly a individuální zájmy. Výzkumy prozradily, že chlapci mají vyšší sebevědomí v oblasti technologií, což může souviset se společenskými stereotypy a odrazováním žen z této sféry. Obdobně se zdá, že se dívky projevují více empaticky jak v online, tak offline prostředí, ale je důležité si znovu chování online zasadit do kontextu online prostředí, kde se daný dospívající pohybuje,“ dodává Kamila Ryšánková.
E-kompetence a technologický rozhled bychom měli rozvíjet u chlapců i dívek stejně.
Jaké dovednosti potřebují teenageři online?
Mezi e-kompetence patří hned několik dovedností:
- Emocionální uvědomění: Schopnost rozpoznat a pochopit vlastní emoce v kontextu online interakcí.
- Regulace emocí: Schopnost regulovat silné emoce. Díky tomu dokážeme pak jednat racionálně a lépe pochopit kontext.
- Sebekontrola impulsivity: Schopnost omezit spontánní reakci na podněty a informace získané online.
- Emoční nezávislost: Schopnost cítit se emočně silný v digitálních vztazích, bez toho, aby člověk dělal věci jen kvůli své reputaci a tomu „co řeknou jiní“.
Jejich význam je zcela zřejmý. Budování e-kompetencí u dětí je skvělý způsob, jak naučit mladé lidi zodpovědnosti ve světě jedniček a nul.
Jak být kompetentní online?
Pozitivní je, že všechny tyto dovednosti se dají procvičovat a zcela naučit.
V širším slova smyslu patří mezi e-kompetence také znalost kybernetické bezpečnosti, digitální etikety a toho jak technologie ovlivňují naše chování. V těchto dovednost můžete své děti vzdělávat. Rozvoj jakýchkoli sociálních kompetencí závisí na tom, že jsme dětem dobrým vzorem, aby dovednosti mohly odkoukat.
Doporučujeme také z technologií udělat téma: bavte se o nich, zapojujte se do jejich online koníčků, sledujte spolu tvůrce obsahu nebo hrajte hry. Ukazujte si, co by mohlo být rizikové, nabízejte i citlivou perspektivu na kritické názory.
Povídejme si s dětmi
o technologiích...
... protože, kde panuje důvěra, tam je i online bezpečno. Stáhněte si ZDARMA konverzační karty, které vám pomohou otevřít složitá témata.
CHCI KARTIČKYPomáhejte dětem budovat sebereflexi a sebehodnotu, aby nebyly závislé na tom, kolik dostanou srdíček nebo co o nich říkají ostatní online. Pomáhejte dětem rozpoznávat a pojmenovávat své emoce. Ideálně od útlého věku, kdy se děti teprve o emocích učí. Učte je, jak zvládat negativní emoce, bez toho, aby to ovlivnilo jejich chování – ať už to online nebo offline.
U menších dětí platí, že čím méně času před obrazovkou, tím lépe. V jejich věku je namístě pracovat s emocemi v offline světě. Společně můžete emoce pojmenovávat a učit je, jak emoce rozlišovat. Učí se tak také, jak se v různých situacích asi cítí druzí. Jako pomůcky můžeme použít náladometry, emoční kartičky, smajlíky či jednoduchá dechová cvičení a cvičení všímavosti.
8 tipů, jak e-kompentence v dětech rozvíjet?
- Podporujte v dětech zvídavost. Snažte se pravdivě a přiměřeně věku odpovídat na jejich otázky. Když neznáte odpověď, tak navrhněte možnosti, jak to společně zjistíte a pokuste se na otázky dítěte najít odpovědi.
- Věnujte prostor kyberbezpečnosti. Děti jsou pak schopné rozklíčovat různá rizika.
- Mluvte o dopadech chování na internetu. Ptejte se dětí, co se jim na internetu líbilo nebo nelíbilo, jestli tam bylo něco, čemu (ne)rozuměly.
- Podporujte spolupráci dětí na online projektech. Naučí se lépe komunikovat a spolupracovat s ostatními v online světě a řešit náročnější situace.
- Dovolte jim být s technologiemi kreativní. Podporujete tím tvůrčí myšlení, efektivní využívání digitálních technologií. Děti, které mají lepší emoční e-kompetence, častěji tvoří online obsah. Věnují čas a prostor tvorbě a dávají přednost pozitivnímu chování online.
- Trénujte regulaci emocí v digitálním prostředí. Mluvte s dítětem o dopadech interakcí v online světě. Zkuste vymyslet různé situace, ve kterých by se mohlo dítě ocitnout a způsoby, jak může reagovat, a co to může udělat s druhou stranou. K tomu patří i edukování dítěte o tom, jak poznat obtěžování, kyberšikanu. Hledejte spolu způsoby, jak se jim může dítě bránit.
- Zapojte celou rodinu. Mluvte s dětmi o jejich digitálních zájmech a ptejte se na jejich názory na různé aktivity online, aplikace nebo tvorbu.
- Buďte pro dítě zdravým vzorem. Dítě nás zrcadlí nejen v běžném životě, ale i v našem online chování.
Článek je součástí projektu Safer Kids Online
Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.