„Našim to říct nemůžu.“ Proč se děti svěřují AI?

Děti se svěřují AI chatbotům – třeba s obavami z vysvědčení. Přečtěte si, kdy mohou pomoci a jak stres ze špatných známek zvládnout?
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

Vysvědčení je za dveřmi a spousta dětí prožívá stres, úzkost nebo obavy z reakce rodičů. Stále častěji se proto obrací na různé AI chatboty. Někdy se chtějí jen vypovídat, někdy jim ale nahrazují důvěrníky. Jak dětem ukázat, že jsme tu pro ně, i když se zlobíme za špatné známky?

Pro své děti chceme to nejlepší, i proto dbáme na to, aby měli dobré vzdělání. Dnešní děti nejsou výjimka v tom, že vnímají tuto naši snahu všelijak. A někdy mohou mít pocit, že pokud nemají jedničky, tak je nebudeme mít rádi. Pokud takový pocit mají, svěřují se stále častěji ChatGPT, Copilotu nebo Gemini.

„S blížícím se vysvědčením se děti bojí hlavně zklamání rodičů. Mají pocit, že je rodiče kvůli horším známkám budou mít méně rádi nebo se na ně budou zlobit. Známky, které neodpovídají představám dítěte sebou taky nesou pocity méněcennosti a strach z neúspěchu, protože cítí tlak na to vše zvládnout a být dokonalé. Starším dětem horší známka na vysvědčení zase přináší obavy z budoucnosti jako – dostanu se na školu, na kterou chci? Nezkazí mi to jednou šance v práci?,“ vysvětluje obavy @detska_psycholozka Kamila Ryšánková.

AI působí jako kamarád, který nekritizuje a vždy naslouchá. To je ale zároveň to, co děti odtrhává od reality.

Stáhnout Konverzační karty pro děti a rodiče

Výhody AI „terapie“

Chatboty jsou dostupné nonstop, nehodnotí a děti se nemusí bát, že by je chatbot odsoudil. Zvláště pro dospívající, kteří mají obavy svěřit se rodičům či učitelům, může být AI první krok k získání podpory. AI může být užitečná, pokud se děti potřebují jen vypovídat, podobně jako jsme my kdysi psali deníčky.

Kamila Ryšánková ale AI nezavrhuje: „AI může být užitečná ve chvíli, kdy se dítě potřebuje rychle svěřit a být přijato bez předsudků. Pro některé děti je taky jednoduší svěřit se AI a vše s ní probrat z různých úhlů pohledu než jít za rodiči nebo učiteli. V náročných chvílích může být AI dobrým doplňkem a přinést užitečné tipy ve chvíli, kdy se dítěti děje něco akutního, ale nenahradí pravidelnou psychoterapii.“

Rizika a omezení umělé inteligence

Také platí, že pokud obyčejný stres přeroste v duševní problémy, není AI tím nejlepším terapeutem. Nemáme žádnou kontrolu nad generativním jazykovým modelem a nedá se předem spolehlivě určit, co odpoví.

„Pokud  se dítě zaměří čistě na AI, a přestane se svěřovat ostatním, tak může AI více škodit. Pokud se dítě začíná izolovat a místo rozhovoru s rodiči, kamarády nebo odborníky spoléhá pouze na AI, může to vést k pocitu osamění a neřešení hlubších problémů. AI nemusí nabídnout více úhlů pohledu a vše jen odkývat. AI může nabídnout rady a uklidnění, ale neumí plně pochopit složitost emocí, kontext rodinných vztahů nebo jemné signály, které člověk dokáže zachytit,“ říká o limitech technologií psycholožka.

AI nikdy plně nenahradí lidskou empatii a citlivost. Nedokáže rozpoznat jemné nuance emocí, neporozumí hlubokému kontextu situace a může se stát, že děti dostanou zavádějící nebo neúplné rady. Stejně tak málokdy nabídne kontext. Pokud se děti svěřují kamarádům, zjistí, že ty často prožívají velmi podobné obavy. Což může pomoci, aby se děti necítily na své problémy samy.

V minulosti se objevily i případy, kdy AI dávala dětem naprosto neetické a nepřijatelné rady. Vývojáři AI se snaží takové odpovědi eliminovat, ale vyloučit zcela je nelze. Při našich testech se ale ukázalo, že AI dítěti v tíživé situaci radí zavolat na krizovou linku nebo komunikovat s jiným příbuzným. To samozřejmě neznamená, že AI nemůže duševní stav zhoršit, ale je to rozhodně krok kupředu.

 

AI neříkejte všechno

Je důležité, aby děti věděly, jaké informace s chatboty rozhodně nesdílet. Nikdy by neměly prozrazovat osobní údaje, jako jsou adresa, telefon, hesla nebo soukromé fotografie. Pro sebe bychom si měli nechat i nejcitlivější osobní otázky. AI se na konverzacích učí, takže data, která jí sdělíme zůstávají.

Na školních počítačích není vyloučeno, že se ke komunikaci dostanou cizí děti. Například, pokud se vaše neodhlásí. Případně někdo může číst s čím se dítě svěřuje přes rameno a podobně.

Jak zvládnout stres okolo vysvědčení i bez AI?

Je potřeba si přiznat, že vzdělávání je dlouhodobý proces. A jedno vysvědčení v něm nemívá tak zásadní vliv. Když se nedaří, je důležité spíše ukázat pochopení a  podporu. Aby vnímalo a cítilo, že ho máme rádi a je důležité i jako čtyřkaře.

Oceňte spíše úspěchy a talenty. Je přirozené, že talentovaná sportovkyně bude slabší v češtině a nadějný počtář zase nebude úspěšný v zeměpise.

Až v druhém kroku můžete společně vymyslet, jak výsledky zlepšit a zda je to třeba. (Je jistě rozdíl, zda se vaše dítě chystá „na průměr“ nebo potřebuje spíše trénovat prostorové vnímání kvůli talentovým zkouškám na výtvarnou školu.)

Tipy, jak podpořit dítě, které není spokojené se svými známkami?

  • Zaměřte se více na proces, ne na výkon a výsledek – Místo „Proč je tu z češtiny dvojka?“ raději oceňte, že se celý rok učilo nebo jaké náročné úkoly zvládlo. „Vidím, že jsi do toho dal/a opravdu hodně úsilí.“
  • Zkuste si společně stanovit reálné cíle – Děti orientované na výkon často chtějí být dokonalé ve všem. Pomozte mu rozlišit mezi cíli, které jsou dosažitelné, a těmi, které ho spíš stresují.
  • Ukazujte, že chyby k procesu učení patří – Pomozte mu vidět, že neúspěch neznamená selhání, ale příležitost se něco naučit a růst.
  • Pomozte mu zaměřit se na věci, které ho baví a v čem je dobré – děti, které jsou orientované na známky můžou svou hodnotu měřit jen podle školních výsledků a investovat do toho všechnu svoji energii. Zkuste s dítětem najít něco, co ho opravdu baví a v čem je dobré a vybalancovat to.
  • Mluvte o sebehodnotě nezávislé na známkách – Pravidelně mu připomínejte, že jeho hodnota jako člověka není dána tím, co má na vysvědčení.
Kam se obrátit, když je to těžké?
📞 Linka bezpečí: 116 111
💻Dětské krizové centrum
💻 Psychologické poradny

Jako rodiče bychom měli být otevření a zajímat se o to, jak děti využívají technologie. Je dobré s dětmi mluvit o tom, jaké aplikace používají, proč je to láká a jak jim pomáhají. Můžeme jim vysvětlit, jak fungují a kdy mohou škodit. Důležité je, aby děti dobře věděly, že AI mohou říci hodně a rodičům všechno.

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat