digitální stopu tvoří naše aktivita na sociálních sítích, newslettery a jiné účty v online služnách

Velký jarní úklid: Nezapomeňte na svou digitální stopu

Všechno, co na internetu děláme, o nás prozrazuje spoustu osobních informací. Máme pro vás několik tipů, které vám pomohou uklidit kybernetický nepořádek a zamést vaši digitální stopu.
Lucie Mudráková
Total
45
Sdílení

Slovní spojení „digitální stopa“ jste už pravděpodobně někdy slyšeli. Jedná se o náš obsah na sociálních sítích, online platební transakce, historii polohy, odeslané e-maily, zprávy odeslané prostřednictvím komunikačních aplikací atd. A všechny tyto informace, jejichž výčet není ani zdaleka konečný, o nás dohromady tvoří naši digitální stopu.

Všechny tyto údaje jsou shromažďovány a použity k vytvoření celkového obrazu o našem životě. Poskytujeme je přitom sami. Rozhodující je hlavně to, jak přistupujeme ke svému soukromí na internetu a jaké jsou naše zvyky na sociálních sítích.

Údaje o nás přitom nemusí být využívány jen k lepšímu cílení reklamy, ale můžou skončit také v rukou útočníků nebo být prodány na černém trhu. Informace může využít i stalker, mohly by být zneužity ke kyberšikaně nebo různým podvodům. Útočníci nás dnes již nemusí ohrozit pouze škodlivým kódem, ale také manipulací s našimi emocemi, tzv. technikami sociálního inženýrství. Jak praví jedna internetová moudrost: Každý jsme cíl.

Máme ale dobrou zprávu. Naši online aktivitu můžeme docela dobře zmapovat a svůj digitální nepořádek si uklidit.

Krok 1: Kontrola účtů na sociálních sítích

Dobré je začít s nastavením soukromí u svých účtů na různých sociálních sítích, včetně toho, kdo může účty prohlížet a kolik informací může vidět. Bude tak nutné projít seznam různých nastavení, protože každá sociální síť ho má trochu jiné. Za tu námahu to ale stojí.

Další na řadě je kontrola všech minulých i současných příspěvků. Opravdu dnes ještě někdo potřebuje vidět, jak jste se měli o dovolené v roce 2009? Pokud jste na sociálních sítích hodně aktivní, budete mít hodně práce. Získáte ale skvělý přehled o tom, co a kolik toho na sociálních sítích sdílíte, a možná do budoucna zvážíte, co se vyplatí ukazovat a co ne.

Díky tomu, že žijeme v Evropské unii, nám zákony na ochranu  osobních údajů dávají do rukou ještě jeden silný nástroj: Každý správce osobních údajů, včetně největších sociálních sítí, nám na požádání musí poskytnout všechny údaje, které o nás má. Návod třeba z dílny Facebooku najdete zde. Stejně tak máte právo na vymazání některých informací, o které můžete například u společnosti Google zažádat prostřednictvím tohoto formuláře. Tato práva máme díky nařízení GDPR, které v Česku platí v rámci zákona č. 110/2019 Sb. o zpracování osobních údajů.

A nakonec vás čeká úprava seznamu přátel. Není přitom nutné své přátele hned mazat, i když i to je ve své podstatě v pořádku, pokud s daným člověkem nejste vůbec v kontaktu a už si ani nevzpomenete, proč jste si ho mezi přátele přidali. Jde o úpravu seznamu lidí, kteří mají přístup k vašim osobním příspěvkům a profilu. Rozdělte své přátele na známé, lidi, se kterými se moc nebavíte, a pokračujte dále až k nejbližším přátelům. Vaše příspěvky mohou odhalit nepovolaným očím opravdu mnohé. Můžete se stát terčem podvodníků nebo dokonce zlodějů, kteří z fotek mohou poznat, kde bydlíte a kdy nejste doma. Neváhejte tak využít také nástroj od Facebooku Prohlídka soukromí.

Základní nastavení skupin na Facebooku. Vytvořit si ale můžete i vlastní skupiny uživatelů.

Krok 2: Kontrolujeme a čistíme další účty

Většina z nás má desítky a možná stovky různých online účtů. Jedná se o účty na e-shopech, v různých fitness aplikacích, aplikacích na vaření, online hrách a seznam by mohl dlouho pokračovat. Každá ze služeb pravděpodobně ukládá různé typy informací od jmen, dat narození a tělesných rozměrů až po telefonní čísla.

Právě zde naše soukromí sabotuje naše pohodlnost. Abychom si to usnadnili, obvykle se přihlašujeme pomocí jednotného přihlášení, takzvaného SSO (například přes účty na sociálních sítích) nebo e-mailové adresy. Jednotné přihlášení SSO nám ale může s úklidem pomoct. Ať už jste použili Google, Facebook nebo přihlášení pomocí Apple, všechny tyto účty dávají možnost se podívat, které aplikace třetích stran k nim mají přístup.

Seznam přihlášení k dalším účtům přes účet na Facebooku najdete v Nastavení, Aplikace a weby.

Ze seznamu tak jednoduše odstraníte účty, které nepoužíváte nebo které nestojí za to si ponechat. Pokud jste však k přihlášení k různým účtům použili svou e-mailovou adresu, můžete všechny tyto účty zkontrolovat tak, že ve své e-mailové schránce vyhledáte výrazy jako „odhlásit“, „přihlaste se“, „vítáme“ atd.

Krok 3: Udělejme si pořádek v odběrech newsletterů

Když už začnete prohledávat doručenou poštu, dalším způsobem, jak můžete vyčistit svou digitální stopu, je odhlásit se od různých newsletterů, které dostáváte, ale nečtete.

Většina z nás při registracích nečte sdělení drobným písmem, ale chce být co nejrychleji zaregistrována. Proto v doručené poště najdeme spoustu e-mailů, které jsme v rychlosti odsouhlasili a které si přitom nikdy nepřečteme. U každého hromadného e-mailu musí být možnost se odhlásit, obvykle bývá na konci v takzvané patičce. Pokud chybí, rovnou daný e-mail hlaste jako spam.

Pro tyto situace je praktické vytvořit si speciální e-mailovou adresu, kterou budete používat pouze pro jednorázové nákupy. To přináší hned dvě výhody: Váš hlavní e-mail bude vyhrazen pro důležitou korespondenci a citlivé údaje (například pro komunikaci s lékařem nebo právníkem), a v tom druhém budete mít přehled o všech účtech pro jednorázové nákupy. Svůj hlavní e-mail nezapomeňte opatřit opravdu silným heslem.

A něco navíc…

V rámci svého digitálního úklidu můžete zvážit i používání virtuální privátní sítě (VPN). Sítě VPN šifrují internetové aktivity, chrání naše soukromí při prohlížení a zabraňují sledování. VPN využívají především firmy, aby umožnily zaměstnancům pracujícím na dálku přístup k zabezpečeným sítím. Přečtěte si, jak VPN fungují.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Mohlo by vás zajímat